Sveriges nordligaste Eurosparbutik öppnar i Kalix

Report this content

Sveriges nordligaste Eurosparbutik öppnar i Kalix På torsdag den 26 september öppnar Sveriges nordligaste Europarbutik i Kalix. Det är en tidigare Rätt Pris-butik som nu byter skepnad. Sparbutiken har en tydlig profilering på hög service och färskvaror under mottot Matglada Affärer och är idag rikstäckande med 130 butiker runtom i landet. - Det är mycket glädjande att få erbjuda Kalixborna att handla i det nya fräscha Eurosparkonceptet. Butiken är den hittills nordligaste Sparbutiken i Sverige, säger butiksägare Staffan Häggström. Inom Spar-konceptet som ägs av Axfood Franchise finns också Eurospar som är anpassat för de något större butikerna, som t ex butiken i Kalix. Spar-kedjan har en beräknad omsättning på ca 6 miljarder kronor och består idag av ca 130 butiker. Spar är ett av världens mest kända varumärken inom detaljhandeln och finns representerat i 32 länder med över 16.000 butiker. Den totala omsättningen är 220 miljarder kronor. I Sverige har Axfood AB licensrätten. - Vi erbjuder tillsammans med köpmännen ett gemensamt innehåll och koncept för Spar och Eurosparbutikerna. Närhet till konsument, gemytlig butiksatmosfär och kunnig personal ska prägla Sparbutikerna, säger Fredrik Jakobsson, VD för Spar, Axfood Franchise. Axfood Franchise affärsidé är att stödja och profilera handlarägda butiker som är knutna till koncernen genom avtal. Butikerna är välkända kedjor som arbetar inom profilerna Spar och Tempo. Axfood Franchise samverkar totalt med knappt 500 fria handlare. Butikskonceptet för Tempo är "minimarket" som utgör ett grundsortiment av kolonial- och färskvaror, där fokus ligger på butiksbakat bröd och måltidslösningar. För ytterligare information, kontakta: Staffan Häggström, butiksägare Eurospar Kalix, tel 0923-798 70 Fredrik Jakobsson, VD Axfood Franchise AB, tel 031-63 94 41, 0705-47 94 41 Märta Kuylenstierna, Axfood AB, tel 08-553 998 18, 0709-210 654 Se också: www.spar.se, www.axfood.se Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken, bl a de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys Hemma samt franchisekoncepten Spar och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 30 miljarder kr. Antalet årsanställda är cirka 8 600. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/25/20020925BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/25/20020925BIT00060/wkr0002.pdf