Valberedningens förslag till förändringar i Axfoods styrelse

Inför årsstämman den 24 mars 2021 föreslår valberedningen för Axfood omval av styrelseledamöterna Mia Brunell Livfors, Stina Andersson, Fabian Bengtsson, Caroline Berg, Christian Luiga och Christer Åberg samt att Peter Ruzicka väljs till ny styrelseledamot.

Styrelseledamöterna Jesper Lien och Lars Olofsson har undanbett sig omval.

Peter Ruzicka är född 1964, innehar en MBA från Norska Handelshögskolan och har mer än tjugo års erfarenhet av ledande roller på flera stora bolag inom dagligvaror och detaljhandel. Han var vd och koncernchef för Orkla mellan 2014 och 2019 och dessförinnan bland annat vd för norska investmentbolaget Canica och vice vd för ICA. Peter Ruzicka besitter därutöver en flerårig erfarenhet från ett antal styrelseuppdrag och är för närvarande ordförande i det börsnoterade smyckesbolaget Pandora och styrelseledamot i fastighetsbolagen AKA och Aspelin Ramm Gruppen.

Mia Brunell Livfors föreslås omväljas till styrelsens ordförande.

Valberedningen inför årsstämman 2021 består av Caroline Berg (valberedningens ordförande, Axel Johnson AB), Martin Gärtner (SEB Fonder), Jan Särlvik (Nordea Funds) och Sussi Kvart (Handelsbanken Fonder). Axfoods styrelseordförande Mia Brunell Livfors är adjungerad till valberedningen.

Valberedningens samtliga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman. Förslagen, motiverat yttrande samt information om föreslagna ledamöter kommer samtidigt att finnas tillgängliga på www.axfood.se.

Årsstämman äger rum onsdagen den 24 mars 2021.

För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om mer än 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.