Västsveriges lågpriskedja WiLLY:S öppnar tre butiker i Stockholm

Västsveriges lågpriskedja WiLLY:S öppnar tre butiker i Stockholm Nu ska även Stockholm få del av de låga matpriser som hittills varit utmärkande för dagligvaruhandeln i Västsverige. - Nu gör vi en stark inbrytning på Stockholmsmarknaden, säger Tommy Kvist, VD för WiLLY:S. - I alla prisundersökningar som gjorts har de västsvenska matkassarna alltid varit billigast. Och billigast av alla har WiLLY:S varit. Nu är det stockholmarnas tur att få sänkta matpriser. De tre butikerna i Länna, i Slagsta Strand, Botkyrka samt i Veddesta öppnar på onsdag, torsdag och fredag. Butiken i Slagsta Strand blir med sina 6 000 kvadratmeter en av Stockholms största matbutiker. De två övriga butikerna är omprofilerade från Eurospar. WiLLY:S är föregångare inom lågprislivs i Sverige med 25 års erfarenhet av att sälja bra mat billigt. Företaget bildades vid en sammanslagning av de västsvenska företagen LLs Livs och Willys Cash. Låga omkostnader kombineras med låga konsumentpriser och ambitionen är att alltid vara billigast. Prisnivån ligger 15-25 procent lägre än normala livsmedelsbutiker. Hos WiLLY:S kan konsumenterna hitta märkesvaror och alternativ till märkesvaror samt kedjans egna varumärken av god kvalitet. WiLLY:S ägs idag av börsnoterade Axfood AB, som nu befinner sig i en kraftig expansionsfas. WiLLY:S ett av Axfoods lågpriskoncept. Under det senaste året har WiLLY:S bland annat öppnat flera butiker i Skåne. Det har visat sig att prisnivån på livsmedel generellt sjunker på de orter WiLLY:S etablerar sig. WiLLY:S sysselsätter idag cirka 1200 personer och beräknar den sammanlagda försäljningen till tre miljarder kronor för år 2000. Kedjan har nu 18 butiker och finns på följande orter: Göteborg, Kungälv. Kungsbacka, Skövde, Lidköping, Vänersborg, Trollhättan, Borås, Kristianstad, Malmö, Västerås, Karlstad och Stockholm. Under hösten öppnas även butiker i Eskilstuna och Helsingborg. Presskonferens köpcentret Slagsta Strand, 17 oktober 15.00 Förhandsvisning av butik Slagsta Strand, 18 oktober 18.00 För ytterligare information, kontakta Tommy Kvist, VD WiLLY:S, tel 031-733 59 00, 0705-21 29 69 Bodil Eriksson, informationschef Axfood AB, tel 08- 700 66 34, 0706-29 66 34 www.willys.nu Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Axfood bildades genom samgående mellan Hemköp och D&D Dagligvaror samt förvärv av Spar i Sverige, Spar Inn Snabbgross och Spar Finland. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken som Hemköp, Axfood Lågpris (ex Willys), Spar, Vivo och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 30 miljarder SEK. Antalet årsanställda är cirka 8000. Bolaget omfattar drygt 1000 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 330 butiker i Finland, varav 85 är delägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen Sverige är närmare 20% och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/16/20001016BIT00370/bit0002.pdf