KUNGSLEDEN OCH HEMSÖ TECKNAR AVTAL MED QBRANCH FÖR IT-DRIFT

Fastighetsbolaget Kungsleden, som nyligen delats upp i två bolag, Kungsleden och Hemsö, väljer att outsourca sin IT-drift till Qbranch. Avtalen, som tecknats på fem år, har ett sammanlagt värde på ca 25 miljoner SEK.

Avtalen innebär en funktionsleverans som bygger på Qbranch kapacitetstjänster och inkluderar e-post, fjärranslutning, applikations- och databasdrift, backup med mera.

”I samband med att vi tagit ett stort utvecklingssteg inom vår verksamhet så kände vi även behov av att se över vår driftleverans. Vi sökte efter en proaktiv partner som kunde ta ansvar för bland annat databaser och applikationer, något som vi har hittat i Qbranch”, säger Sofia Hedberg, IT-chef på Kungsleden och Annika Froman-Ekbom, IT-chef på Hemsö Fastighets AB.

”Vi är mycket stolta över att Kungsleden och Hemsö har valt oss som IT-leverantör. Bolagen står inför stora steg i sin respektive verksamhet och detta är ett kvitto på att våra kapacitetstjänster är ett bra stöd i en sådan utveckling”, säger Anders Harling, Marknadschef Qbranch AB.

Sofia Hedberg, IT-chef, Kungsleden AB. Tel. 070-690 65 85
Annika Froman-Ekbom, IT-chef, Hemsö. Tel. 08-501 170 07
Anders Harling, Marknadschef, Qbranch AB. Tel. 073-231 22 26

OM KUNGSLEDEN
Med fastigheter i 140 kommuner och egna kontor spridda över landet är Kungsleden en av landets ledande hyresvärdar. Verksamheten omfattar både fastighetsförvaltning och fastighetshandel. Affärsidén är att äga och förvalta fastigheter med långsiktigt hög och stabil avkastning.

OM HEMSÖ FASTIGHETS AB
Hemsö äger och förvaltar lokaler för samhällsservice med fokus på skola, vård, omsorg och fastigheter för rättsväsende. Idag äger Hemsö 340 fastigheter i Sverige och Tyskland till ett marknadsvärde av cirka 21 miljarder kronor. Hemsö har cirka 90 medarbetare på 14 kontor runt om i Sverige. Ägare är Kungsleden och Tredje AP fonden.

Qbranch är ett sourcingföretag med där tillhörande tjänster. Vårt uppdrag är att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Qbranch har idag ca 480 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Qbranch är Sveriges första ISO 20000-certifierade företag och finns representerat på Great Place To Works Sveriges Bästa Arbetsplatser. I slutet av 2010 blev Qbranch utsedda till Årets Tjänsteföretag i IDG:s IT Business Awards samt Årets Employer Brandingföretag av Universum Communications. Qbranchs datacenters är laddade med Bra Miljövalsmärkt El i samarbete med GodEl och Svenska Naturskyddsföreningen. Qbranch är Hälsodiplomerat sedan 2006. Qbranch ägs sedan 2011 av Imtech.