QBRANCH OCH MEB/KAROLINSKA INSTITUTET DELTAR I UTVECKLINGSPROGRAM MED MICROSOFT

Report this content

Qbranch och forskningsinstitutionen för Medicinsk Epidemiologi och Biostatistik (MEB) på Karolinska Institutet har tillsammans, som få Microsoftpartners i världen, blivit utvalda att utvärdera och påverka nästa version av Microsofts snabbväxande samarbetsplattform SharePoint 2013.

Inför varje större produktrelease väljer Microsoft ut några partners globalt för att utvärdera och bidra i utvecklingsprocessen via ett så kallat Technology Adoption Program (TAP). Qbranch tillsammans med, forskningsinstitutet och kunden, MEB på Karolinska Institutet blev utvalda att ingå i utvecklingsprogrammet för nya versionen av SharePoint 2013.

– Vi är naturligtvis mycket stolta över att delta i Microsofts utvecklingsprogram för SharePoint 2013 tillsammans med MEB på Karolinska Institutet. Kraven att delta i en TAP är mycket höga. Att Qbranch redan idag är Microsoft guldpartner inom ”Portal Collaboration” och MEB:s oerhört viktiga arbete inom cancerforskning är två vinnande orsaker till varför vi är utvalda. Detta tillsammans med vår gemensamma strävan att alltid vara i framkant av tekniken, säger Jacob Pontén, VD Qbranch Stockholm.

Qbranch och forskningsinstitutionen MEB har samarbetat sedan 2010. MEB bedriver forskning inom bland annat cancer och hjärt‐kärlsjukdomar på Karolinska Institutet. MEB ansvarar även för det Svenska Tvillingregistret samt många andra viktiga studier vilket ställer stora krav på väl fungerande datalösningar och högsta möjliga informationssäkerhet.

– Vi har tagit stora steg framåt i tekniken för att möta kraven från våra forskare. Genom att delta i TAP‐programmet för SharePoint 2013 kan vi ligga steget före inom strategiskt viktiga områden som struktur och dokumenthanteringssäkerhet, säger Christina Svensson, ITchef på MEB.

SharePoint 2013 är Microsofts produkt och samarbetsplattform för att skapa allt ifrån intranät, samarbetsytor, affärssystem, sociala nätverk till externa webbplatser.

– SharePoint 2013 innebär en hel del ny funktionalitet inom områden samarbete och portaler. Plattformen ger sociala verktyg som låter användarna samarbeta på ett naturligt sätt vilket MEB värdesätter. Utöver kundnyttan så är det glädjande att Qbranch, som är en viktig SharePoint‐partner, väljer att jobba med den nya versionen så pass tidigt. Inte minst med tanke på att vi i SharePoint 2013 har skapat ett gemensamt ramverk som gör att alla lösningar kommer att kunna levereras både på kundens servrar och som en tjänst i molnet, säger Niklas Danell, Produkt-chef Microsoft

För mer information, kontakta:

Anders Harling, Marknadschef, Qbranch AB
073 – 231 22 26, anders.harling@qbranch.se

OM QBRANCH
Qbranch är ett sourcingföretag med därtill hörande tjänster. Vårt uppdrag är att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Qbranch har idag ca 480 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Qbranch är Sveriges första ISO 20000-certifierade företag och finns representerat på Great Place To Works Sveriges Bästa Arbetsplatser. I slutet av 2010 blev Qbranch utsedda till Årets Tjänsteföretag i IDG:s IT Business Awards samt Årets Employer Brandingföretag av Universum Communications. Qbranchs datacenters är laddade med Bra Miljövalsmärkt El i samarbete med GodEl och Svenska Naturskyddsföreningen. Qbranch ägs sedan hösten 2011 av det europeiska teknikföretaget Imtech.

Taggar:

Citat

Vi är naturligtvis mycket stolta över att delta i Microsofts utvecklingsprogram för SharePoint 2013 tillsammans med MEB på Karolinska Institutet. Kraven att delta i en TAP är mycket höga. Att Qbranch redan idag är Microsoft guldpartner inom ”Portal Collaboration” och MEB:s oerhört viktiga arbete inom cancerforskning är två vinnande orsaker till varför vi är utvalda. Detta tillsammans med vår gemensamma strävan att alltid vara i framkant av tekniken.
Jacob Pontén, VD Qbranch Stockholm
Vi har tagit stora steg framåt i tekniken för att möta kraven från våra forskare. Genom att delta i TAP‐programmet för SharePoint 2013 kan vi ligga steget före inom strategiskt viktiga områden som struktur och dokumenthanteringssäkerhet.
Christina Svensson, IT‐chef på MEB
SharePoint 2013 innebär en hel del ny funktionalitet inom områden samarbete och portaler. Plattformen ger sociala verktyg som låter användarna samarbeta på ett naturligt sätt vilket MEB värdesätter. Utöver kundnyttan så är det glädjande att Qbranch, som är en viktig SharePoint‐partner, väljer att jobba med den nya versionen så pass tidigt. Inte minst med tanke på att vi i SharePoint 2013 har skapat ett gemensamt ramverk som gör att alla lösningar kommer att kunna levereras både på kundens servrar och som en tjänst i molnet.
Niklas Danell, Produkt-chef Microsoft