QBRANCH TAR AFTONBLADET OCH SVENSKA DAGBLADET TILL MOLNET

Aftonbladet och Svenska Dagbladet väljer att ta steget ut i molnet och överlåter hela IT-driften av sina webbsidor till Qbranch.

Efter en större upphandling väljer nu Schibsted att ge Qbranch fortsatt förtroende som ansvarig för IT-driften av Aftonbladets och Svenska Dagbladets webbsidor. Moderna lösningar och alltid hög kvalitet var några av de viktigaste anledningarna till valet av Qbranch.

– Våra onlinetjänster blir viktigare och viktigare i och med den pågående strukturomvandlingen från print till online, säger Peter Frey, IT-chef på Aftonbladet. Våra tjänster måste helt enkelt bara fungera, alltid, hela tiden. Vi valde att jobba vidare med Qbranch eftersom de alltid visat prov på hög stabilitet och flexibilitet.

– Vår webbplats och alla onlinetjänsterna är förstås otroligt viktiga för oss, säger Johan Möller, utvecklingschef för svd.se. Det känns därför tryggt att fortsätta vårt samarbete med Qbranch eftersom de alltid levererar hög kvalitet.

Det nya avtalet innebär också att Aftonbladet och Svenska Dagbladet tar steget ut i molnet och övergår till en helt tjänstebaserad lösning där Qbranch kommer ha ett ännu större helhetsåtagande för de båda webbplatserna. Tidningarnas vision är att bli helt fria från egna datahallar och successivt kommer de olika onlinetjänsterna lyftas över till Qbranch egna moln.

– Vi är mycket stolta över att Schibsted inte bara ger oss nytt förtroende utan även ett utökat helhetsåtagande med fullt server- och applikationsansvar, säger Anders Harling, marknadschef på Qbranch. Avtalet och det utökade ansvaret stärker oss ytterligare som en ledande IT-leverantör inom mediebranschen.

Avtalet är värt ca 12 miljoner och löper under två år, med option för ytterligare ett år. Driftsstart för det nya avtalet är omgående. Exempelvis ligger Aftonbladets nya bloggplattform helt i Qbranch moln.

Peter Frey, IT-chef, Aftonbladet. Tel. 08 - 725 20 00

Johan Möller, Utvecklingschef, svd.se. Tel. 08 - 13 50 00

Anders Harling, Marknadschef, Qbranch AB. Tel 0732 - 312 226

Qbranch är ett sourcingföretag med därtill hörande tjänster. Vårt uppdrag är att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Qbranch har idag ca 480 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Qbranch är Sveriges första ISO 20000-certifierade företag och finns representerat på Great Place To Works Sveriges Bästa Arbetsplatser. I slutet av 2010 blev Qbranch utsedda till Årets Tjänsteföretag i IDG:s IT Business Awards samt Årets Employer Brandingföretag av Universum Communications. Qbranchs datacenters är laddade med Bra Miljövalsmärkt El i samarbete med GodEl och Svenska Naturskyddsföreningen. Qbranch är Hälsodiplomerat sedan 2006. Qbranch ägs sedan 2011 av Imtech.

Taggar: