Qbranch tecknar hosting-avtal med Lycos Spray

Qbranch tecknar hosting-avtal med Lycos Spray Qbranch har tecknat ett avtal gällande hosting för Lycos Sprays nordiska driftcenter. Inledningsvis ska Qbranch ta hand om hosting av de nordiska Sprayportalerna. Senare under året kommer också flera europeiska webbplatser skötas från Stockholm. - På Spray har vi under en längre tid arbetat med att ta fram en robust och skalbar plattform för vår portal. Därför känns det roligt att annonsera att Stockholm och Qbranch 365/24 blir en av våra driftcenter för framtiden. Qbranch konsultrörelse har länge levererat kompetenta konsulter till oss och det känns därför naturligt att nu utöka samarbetet med hosting-tjänster, säger Niklas Wiklund, IT-chef på Spray Network Services. Eftersom problemfri drift är en avgörande framgångsfaktor för portaler, tog Lycos Spray tidigare i år beslutet att koncentrera all drift av sina europeiska portaler till ett begränsat antal driftcentra. Samarbetet mellan Qbranch 365/24, dotterbolag till Qbranch AB, och Spray Network Services, dotterbolag till tyska Lycos Europe, inleder genomförandet av koncentrationsstrategin. - Vi såg tidigt att det finns en kategori av kunder som är helt beroende av att drift och underhåll fungerar problemfritt. Dessa kunder behöver inte bara en plats att ställa sina servrar på, de behöver också kunna vara säkra på att servrarna fungerar alla dygnets timmar året runt. Att Lycos Spray väljer Qbranch 365/24 som leverantör av hosting-tjänster för sina 150 servrar som idag utgör kärnan i Lycos Spray nordiska portaler känns som ett kvitto på att vi ligger rätt på marknaden, säger Ulf Engerby, koncernchef Qbranch. Marknaden för hosting-tjänster har ökat dramatiskt under år 2000. Mot slutet av året ledde det till att även konkurrensen ökade, främst genom att flera multinationella aktörer etablerade sig på den nordiska marknaden. Konsekvensen är en allt tydligare skillnad mellan leverantörer av okvalificerade lågpristjänster och leverantörer av högkvalitativa underhållstjänster. För ytterligare information: Ulf Engerby, Koncernchef Qbranch, 070-302 02 30 Niklas Wiklund, IT-chef Spray Network Services, 070-994 58 75 Qbranch är Sveriges ledande IT-konsultbolag inom System Management. Vi erbjuder ett brett utbud av tjänster kring drift, säkerhet och genom vårt dotterbolag, Qbranch 365/24, även hosting och övervakningstjänster. Vår affärsidé är bättre lönsamhet genom säker drift. För närvarande är vi 220 anställda och har mycket god lönsamhet och finns representerade i Stockholm, Malmö och Göteborg. För mer information, besök vår hemsida www.qbranch.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT01730/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT01730/bit0002.pdf