RIKSBYGGEN VÄLJER QBRANCHS PRIVATA MOLN FÖR KLIENTHANTERING

Riksbyggen har valt Qbranchs privata molnlösning Managed Client som plattform för all klienthantering under de kommande tre åren. Avtalet är värt ca 12 Mkr.
Managed Client är en klienthanteringslösning via Qbranchs självserviceportal i det privata molnet QNET. Lösningen innefattar hårdvara, support, förvaltning, säkerhetsuppdateringar och självservice.

– Att köpa klientplattform som tjänst från Qbranch ger oss på Riksbyggen en god flexibilitet. Med en option att avropa Apple-datorer och tillhörande system tar vi ett ytterligare steg mot valfrihet hos våra anställda som är kompatibelt med en sammanhållen företagsstruktur. Qbranchs molnlösning med självservicefunktion för t ex beställning av behörigheter och installation av programvara fungerar som en intern app-store. Det är verkligen ett koncept som de anställda känner igen, säger Mattias Hindfelt, CIO på Riksbyggen.

Genom molnlösningen får IT-ledningen fullständig kontroll över datorparken, klientsäkerheten, användarapplikationer och inte minst kostnaden per klient och anställd. Managed Client inkluderar alla delar av IT-arbetsplatsområdet från val och utskick av klient, genom hela livscykeln och till avyttring eller miljövänlig skrotning av produkt.

– Med Riksbyggens ca 3000 användare runt om i Sverige har Qbranch fått avtal på totalt ca 8000 användare sedan vi lanserade tjänsten under 2011. Användarna använder självservicefunktionaliteten i Qbranchs lösning för att administrera sin desktop och dess applikationer, säger Jacob Pontén, vd Qbranch Stockholm AB.

QNET och Managed Client använder Windows Server 2008 R2, Hyper-V, SQL Server 2008 och en egenutvecklad komponent byggd på Windows Communication Foundation.

Anders Harling, Marknadschef, Qbranch AB
Telefon: 073 – 231 22 26
E-post: anders.harling@qbranch.se

Qbranch är ett sourcingföretag med därtill hörande tjänster. Vårt uppdrag är att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Qbranch har idag ca 480 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Qbranch är Sveriges första ISO 20000-certifierade företag och finns representerat på Great Place To Works Sveriges Bästa Arbetsplatser. I slutet av 2010 blev Qbranch utsedda till Årets Tjänsteföretag i IDG:s IT Business Awards samt Årets Employer Brandingföretag av Universum Communications. Qbranchs datacenters är laddade med Bra Miljövalsmärkt El i samarbete med GodEl och Svenska Naturskyddsföreningen. Qbranch är Hälsodiplomerat sedan 2006. Qbranch ägs sedan hösten 2011 av det europeiska teknikföretaget Imtech.