50 kommuner anslutna till ny tjänst för e-boksutlåning

Antalet lån av e-böcker når nya rekordhöjder och har ökat med över 200 procent de senaste fyra åren. Glädjande – men också ett logistikproblem för många bibliotek.

Axiell Sverige lanserar nu eHUB, ett system som förenklar e-lån för både bibliotek och låntagare. Över 50 kommuner har redan anslutit sig.

Många menar att e-boksutlåningen tog fart på allvar i och med lanseringen av ”Jag är Zlatan” (2011). Det säger Maria Kleiman, vd för Axiell Sverige, och hon får medhåll av statistiken; sedan 2010 har e-boksutlåningen i Sverige ökat med 227 procent.

Men den digitala utvecklingen har också medfört stora utmaningar. Och det är dessa som ligger till grund för utvecklingen av Axiells eHUB.

Biblioteken har ett större uppdrag än att låna ut topplisteböcker även vad gäller e-böcker. För att klara det behövs system som alla förstår och litar på och som ger biblioteken större möjlighet att välja och visa upp utbudet av e-böcker, säger Maria Kleiman.

eHUB - Ett nav
eHUB är en tjänst som fungerar som nav mellan biblioteket och den som tillhandahåller e-böckerna genom att sköta kommunikationen mellan bibliotekssidan och e-medialevarantören. Det innebär att låntagarna inte längre slussas vidare till en extern sida, utan kan sköta sina ärenden i en bekant biblioteksmiljö. Biblioteket å sin sida kan arbeta med det digitala på samma sätt som med fysiska medier, vilket ger samma möjlighet till att presentera e-böckerna, få fram statistik och följa upp vad som efterfrågas.

50 kommuner anslutna
Systemet har funnits på marknaden i knappt ett år, men redan nu har fler än 50 kommuner valt att ansluta sig till tjänsten.

Vi har en ambition att arbeta mer med e-böcker, så därför är eHUB en intressant tjänst, säger Staffan Jansson, biblioteksutvecklare vid Jönköpings stadsbibliotek.

Jönköpings stadsbibliotek ser fördelar med att nu kunna koppla på andra leverantörer som t ex Atingo och därmed påverka urvalet av e-böcker.

Genom eHUBen får vi fram statistik över utlåningen så att vi kan erbjuda våra låntagare den litteratur de efterfrågar, säger Staffan Jansson.

eHUB i korthet

• Låntagaren stannar kvar på bibliotekets webbplats vid e-bokslån och slussas inte längre vidare därifrån till e-boksleverantörens webbplats.
  • E-lånet registreras i bibliotekssystemet och visas på låntagarens konto.
  • Biblioteket får utlåningsstatistik på samma sätt som för övriga lån.
  • Axiell ansvarar för den tekniska kommunikationen med e-medieleverantörer.

För ytterligare information, kontakta:

Maria Kleiman, vd för Axiell Sverige
telefon: 0760-82 43 81
mail: maria.kleiman@axiell.com

---------------------------------------------------------------------------------------------

Om Axiell Group

Axiell utvecklar tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv och museer. Över 1000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek i Norden och Storbritannien använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Axiells system för arkiv och museum används av över 2000 kunder i Europa. Mer än 3 000 skolor använder Axiells system.

Axiell Group är en koncern med kontor i Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland, Australien samt USA och Canada. Tillsammans utgör vi det femte största företaget i världen inom denna sektor. Huvudkontoret finns i Lund.

Läs mer om oss och våra produkter på www.axiell.se

Taggar: