Axiell Education & Media tar lärandet in i framtiden med hjälp av forskning

Snart kommer nästa generation av tjänster för att arbeta strukturerat med digitala pedagogiska resurser i skolan. Det är Axiell Education & Media som genom förvärvet av Umeå-baserade Alvera bygger vidare på tjänsten SkolArena och skolans digitala bibliotek tillsammans med Alveras grundare Fredrik Paulsson.

SkolArena är en webbtjänst för lärare och elever, där de digitala lärresurser som skolan har tillgång till – eller producerar själva - synliggörs och sätts i ett pedagogiskt sammanhang. Tjänsten är designad för att möta skolans utmaningar att arbeta med digitalt innehåll på ett sätt som stödjer skolans mål och är tänkt att vara ett verktyg för kommunen och skolan som vill ta ett grepp om sitt arbete med digitala lärresurser. En drivkraft är också att gifta samman skolbibliotekets rika resurser och kompetens med pedagogiska verktyg för digitala resurser.

Fredrik Paulsson har länge forskat och drivit utveckling inom detta område i nationella och internationella sammanhang. Fredrik Paulsson är disputerad i datalogi och är utbildad lärare. Forskningen har främst varit inriktad på studier av hur teknik bättre kan stödja lärprocesser Han var tidigare verksam vid Umeå universitet som docent och forskare i Interaktiva medier och lärande, där han arbetat med forskning och utveckling om digitala verktyg och infrastruktur för lärande.

– Teknik i skolan ska öka möjligheten att söka, hitta och arbeta med digitala lärresurser i ett pedagogiskt sammanhang. Det ska vara enkelt. Genom att kombinera funktioner och innehåll i SkolArena med teknik som Alvera utvecklat för att kvalitetssäkra resurser för utbildning kommer tjänstens relevans för undervisningen att bli tydlig. Eftersom vi lägger stor vikt vid att arbeta med internationella standarder på området blir tjänsten – och våra nya tjänster – användbara på flera nivåer, för olika målgrupper och långsiktigt hållbara för skolan även då behoven förändras, säger Fredrik Paulsson.

– Vi är glada att tillsammans kunna utveckla både SkolArena och andra tjänster som ska göra skolans digitalisering enklare och vara ett stöd i det pedagogiska arbetet. Det är märkligt att så lite gjorts för att göra tekniken relevant i skolan när den har blivit så viktig och ett naturligt inslag i samhället i övrigt. Det är skolans tur nu. Vi är ett företag som tänker vara en partner för skolorna inom det här området, säger Eva Houltzén, vd på Axiell Education & Media.

Mer information:
Eva Houltzén Hammarberg, vd Axiell Education & Media 070 - 690 22 67

Axiell Group
Axiell utvecklar, i nära samarbete med kunderna, tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv, museer och offentliga myndigheter. Över 1000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Axiells system för arkiv och museum används av över 2600 kunder i världen. Mer än 3 000 skolor använder Axiells system. Axiell Group, med huvudkontor i Lund, har 270 medarbetare och kontor i Sverige, Australien, Danmark, Finland, Kanada, Nederländerna, Nya Zeeland, Storbritannien, Tyskland och USA. Tillsammans utgör vi ett av världens största företag inom dessa sektorer.

Läs mer om oss och våra produkter på www.axiell.se eller www.axiell.com