• Axiell/

Meröppet bibliotek ökar antal lån och besökare- Succén från Danmark växer i Sverige

I oktober öppnar Sveriges fjärde ”meröppna bibliotek” -  framtidens bibliotek som blivit en succé i Danmark. Genom ny typ av teknik kan biblioteken utöka sina öppettider även när personalen inte är på plats. I Danmark finns redan ett 80-tal meröppna bibliotek som bidragit till fler användare och lån. Även på det första meröppna biblioteket i Sverige, i Veberöd, Skåne syns en signifikant ökning av antal lån och besökare vilket är tvärtemot den rådande trenden i Sverige generellt.

Barbro Roos är bibliotekschef i Kävlinge Kommun där det fjärde biblioteket öppnar i oktober. Det är det första huvudbibliotek som görs om till ett meröppet bibliotek. Hon ansvarar även för den kvalitativa utvärderingen av det meröppna biblioteket i Veberöd på uppdrag av Lunds kommun och Kultur Skåne:

-          Det har fungerat väldigt bra för både personal och användare i Veberöd. Enligt den enkätundersökning vi genomfört bland Veberödsborna uppger hela 96 procent att de kommer att fortsätta att använda det meröppna biblioteket i framtiden. De nya öppettiderna har också bidragit till att biblioteket blivit en mötesplats där man träffas för att umgås, plugga och det har till och med startats en stickklubb.

Under Bok & Biblioteksmässan i Göteborg medverkar Axiell, Nordens ledande leverantör av bibliotekssystem, som gör det meröppna biblioteket möjligt genom olika avancerade tekniska lösningar som t ex låneautomater, larmbågar och identifikation genom fingeravtryck. Alla produkter är framtagna i nära samarbete med biblioteken. Med i Axiells monter under mässan finns Barbro Roos för att prata om framtidens bibliotek.

Enligt Barbro Roos är det ett paradigmskifte på gång inom biblioteksvärlden där det meröppna biblioteket spelar en stor och viktig roll för att vi ska kunna behålla befintliga och attrahera fler användare. En annan viktig del i framtidens bibliotek är det digitala biblioteket där man kan sköta många tjänster via datorn. Fortfarande är det många som inte känner till de här möjligheterna.

I oktober öppnas det fjärde meröppna biblioteket i Sverige, i Kävlinge kommun och Barbro Roos tror att det kommer att sprida sig, främst till små och medelstora kommuner i Sverige där öppettiderna är begränsade. Enligt henne är det oftast en relativt liten ekonomisk investering och istället ett smart sätt att utnyttja lokaler och resurser som redan finns. Axiell som försett många av de meröppna biblioteken i Danmark, 76 stycken och fler på gång, med den tekniska utrustningen har lång erfarenhet från samarbetet med de danska biblioteken för att möta de olika behov som finns.

-          För de bibliotek som redan har den tekniska utrustningen för automatisk utlåning blir investeringen inte särskilt stor. Dessutom består mjukvaran i systemet av en modul som kopplas till det befintliga biblioteksystemet för att göra det så enkelt som möjligt, säger Peter Stiltjestrand på Axiell Sverige.

Innan det första meröppna biblioteket startade hämtades information och inspiration från Danmark där man kommit långt med konceptet. Trots de positiva resultaten i Danmark var en del skeptiska och det fanns en viss rädsla för vandalism, stöld och att det rent praktiskt inte skulle fungera.

-          Nu ser vi att det verkligen fungerar och de farhågor som fanns har försvunnit, avslutar Barbro Roos.

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Stiltjestrand, Axiell Sverige, E-post: ps@axiell.com  Mobil: 0707-413756

Möt Barbro Roos i Axiells monter på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, torsdagen den 27 september kl. 15.00, Monter E04:13!

Axiell utvecklar, i nära samarbete med kunderna, tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, arkiv och museer. Över 1 000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek i Norden och Storbritannien använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Systemet för arkiv och museer, CALM, används av över 350 arkiv och museer iEuropa. Axiell Group, med huvudsäte i Lund och med totalt 230 anställda, är en koncern med fem dotterbolag i Sverige, Danmark, Finland och Storbritannien. Tillsammans utgör de det femte största företaget i världen inom denna sektor.

Läs mer om oss och våra produkter på www.axiell.se.

Taggar: