12 procent av svenskarna ska utomlands över jul eller nyår

Report this content

Enligt en undersökning av Axiom Insight uppger nästan nio av tio att de inte ska åka utomlands över jul eller nyår i år. Åtta procent uppger att de brukar åka utomlands, men i år väljer att stanna hemma över julledigheten. Av de som åker utomlands över jul eller nyår är stockholmare och yngre klart överrepresenterade.

En ny undersökning från Axiom Insight visar att tolv procent av svenskarna planerar att åka utomlands över jul eller nyår. Fem procentenheter av dessa uppger att de brukar åka utomlands över julledigheten. En klar majoritet om 85 procent uppger att de inte kommer att åka utomlands över jul eller nyår. Åtta procentenheter av dessa uppger att de brukar åka utomlands över jul eller nyår men avstår i år. Av de tretton procent som uppger att de brukar semestra utomlands över jul eller nyår är det alltså en majoritet som i år väljer att stanna hemma.

24 procent av yngre och 18 procent av stockholmare utlandssemestrar över jul eller nyår

Det är främst yngre och stockholmare som unnar sig en resa under julledigheten. I åldersgruppen 18–29 år uppger 24 procent att de ska åka utomlands över jul eller nyår – dubbelt så många som för befolkningen som helhet. Samtidigt är det främst de allra äldsta som stannar hemma under julledigheten. I åldersgruppen 65+ anger 97 procent att de inte ska åka utomlands över jul eller nyår. Mellan stad och land märks också skillnader. Bland de boende i huvudstaden ska 18 procent resa utomlands över jul eller nyår – sex procentenheter mer är för resten av landet.

Om undersökningen
Axiom Insight genomförde undersökningen riktad mot allmänheten 18+ år i Sverige genom webbenkät och 638 personer svarade på frågan. Fältperioden var mellan 4/12-2023 och 12/12-2023.

Frågan löd: Kommer du att åka på utlandssemester över jul eller nyår i år?

Svarsalternativen var följande:

• Nej
  • Nej, jag brukar göra det men inte i år
  • Ja, det ska jag
  • Ja, brukar nästan alltid göra det
  • Vet ej

Axel Gustavsson
Head of Operations
axel.gustavsson@axiominsight.se

Om Axiom Insight
Axiom Insight är en undersöknings- och analysbyrå med säte i Stockholm. Företaget har ett team om sju personer med en tvärvetenskaplig kompetens inom dataanalys, statistik, samhällsfrågor och mottagarcentrerad kommunikation.

Axiom Insight ingår i Aura Group, en av Nordens största kommunikationskoncerner. Vi är drygt 600 medarbetare fördelat på 10 byråer.