Axis Communications stärker sin ledande marknadsposition

Report this content

Axis Communications stärker sin ledande marknadsposition inom nätverksvideo och tar förstaplats i kategorin övervakningskameror. Det visar en ny rapport från analysföretaget IMS Research.

“Rapporten bekräftar vår egen bedömning om att vi tog marknadsandelar under året, då vi hade en tillväxt på 33 procent", säger Ray Mauritsson, verkställande direktör, Axis Communications. "Vi förstärkte vår position ytterligare genom att fortsätta vår strategi som bygger på tre pelare; global expansion, ett starkt partnernätverk och lansering av nya innovativa nätverksvideoprodukter."

Axis fortsätter att rankas som nummer ett och är erkänd marknadsledare i kategorin nätverkskameror. Axis tar också förstaplatsen globalt i rankingen av kameror för videoövervakning, en kategori som omfattar både analoga kameror och nätverksvideokameror, vilket kan jämföras med placeringen på tredje plats i IMS föregående rapport.

“I linje med våra egna prognoser förutspår IMS en fortsatt stark långsiktig tillväxt för nätverksvideoprodukter med en genomsnittlig årlig tillväxt på ungefär 25 procent de närmaste åren", säger Ray Mauritsson.

Enligt IMS Research kommer nätverkskameror att utgöra 60 procent av den globala försäljningen för övervakningskameror 2016. Det kan jämföras med nätverkskamerornas marknadsandel av försäljningen globalt 2011, som uppgick till cirka 40 procent, enligt IMS Research.

Om rapporten
2012 års upplaga av den årliga rapporten “The World Market for CCTV & Video Surveillance Equipment” från IMS Research baseras på data som har samlats in för år 2011. Rapporten innehåller omfattande information om alla leverantörer som tillhandahåller analog såväl som digital utrustning för videoövervakning, som exempelvis kameror, annan inspelningsutrustning samt video encoders.

För ytterligare information, kontakta Margareta Lantz, Manager IR & Corporate Communications, Axis Communications Telefon: + 46 (0)46 - 272 18 00, E-post: pressoffice@axis.com

Om Axis Communications

Axis är marknadsledaren inom nätverksvideo och är en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning, som banar väg för en tryggare, smartare och säkrare värld. Axis erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer med produkter och lösningar som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar.

Axis har över 1000 engagerade medarbetare på 40 platser runt om i världen och med samarbetspartner i 179 länder. Axis grundades 1984 och är ett Sverigebaserat IT-företag som är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com

Taggar: