Axis introducerar ARTPEC-4 för bättre videokvalitet och videoanalys i nätverksvideosystem

Axis Communications introducerar sitt nya chip, ARTPEC-4. Den senaste versionen av det marknadsledande systemchippet för nätverksvideoprodukter förbättrar avsevärt bildkvaliteten och videoanalysprestandan hos Axis nätverksvideokameror och videoenkoders.

ARTPEC-4 har utformats för att erbjuda video med större brusreduktion och högre ljuskänslighet för skarpare bild av rörliga föremål. Chippet är en grundförutsättning för Axis unika Lightfinder-teknik, som gör att kameror kan ”se” tydligt i mörker och i svag belysning. Lightfinder ingår i marknadens mest ljuskänsliga bevakningskamera, den prisbelönta nätverkskameran AXIS Q1602.

I detta senaste chip har Axis ytterligare förbättrat H.264-komprimeringen. ARTPEC-4 har stöd för simultana H.264- och Motion JPEG-strömmar och den inbyggda multiströmningen innebär att videoströmmar kan optimeras individuellt. Tillsammans leder detta till bättre HDTV-bilder, högre flexibilitet och lägre kostnader för nätverk och lagring.

Tack vare en kraftfull CPU och en hjälpprocessor för snabbare videoanalys uppvisar ARTPEC-4 också mer processorkraft för intelligent videoanalys. Det här är speciellt fördelaktigt för analysapplikationer som körs på AXIS Camera Application Platform för skalbar, samordnad videobevakningsanalys.

Allteftersom övergången från analog videobevakning till IP-bevakningslösningar går allt snabbare, drar videoenkoders till sig mer och mer intresse från marknaden. Eftersom ARTPEC-4 erbjuder förbättrad de-interlacing och flerkanaliga videoportar på ett chip sänks kostnaden per port för videoenkoders och möjliggör mer prisvärda flerkanaliga videoenkoder produkter.

ARTPEC-4 har optimerats för Axis egenutvecklade videoenkoders och kameror och är tänkta att komplettera den redan befintliga chip-portföljen, som också innehåller världens första nätverkskamerachip med HDTV-stöd, ARTPEC-3.

”Utvecklingen av ARTPEC-4 understryker betydelsen av vår interna utveckling som går ut på att befästa vår ledande position inom teknikområdet. Vårt nyaste chip innebär förbättrad bildkvalitet som leder till mer effektiva videobevakningssystem, vilket i sin tur breddar användingsområderna för Axis kameror”, säger Johan Paulsson, CTO, Axis Communications.

För mer information kontakta:
Kristina Tullberg, Marketing and PR Northern Europe, Axis Communications
Phone: + 46 46 272 1872, E-mail: kristina.tullberg@axis.com

Om Axis
Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.