Axis introducerar en ny nivå av öppenhet i säkerhetsbranschen

PRESSMEDDELANDE Lund, 22 september 2009 Med dagens lansering av AXIS Camera Application Platform introducerar Axis Communications, marknadsledande på nätverksvideomarknaden, en ny nivå av öppenhet i säkerhetsbranschen. Med den öppna applikationsplattformen kan alla företag utveckla hämtningsbara applikationer för Axis utbud av nätverkskameror och video enkoders.

Axis är det första företaget i branschen som helt öppnar sina nätverksvideoprodukter för applikationer från tredje part. - En parallell kan dras till telekombranschen där slutanvändare har tillgång till ett brett utbud hämtningsbara applikationer för sina mobiltelefoner. På säkerhetsmarknaden kommer applikationerna att ha en annan inriktning. Vi ser ett stort intresse för intelligenta videoapplikationer som ger produkterna funktioner som bygger på till exempel igenkänning, spårning, detektering och räkning, säger Ray Mauritsson, VD på Axis Communications. Axis vision är att göra ett brett utbud Axis-kompatibla applikationer lättillgängliga för integratörer och slutanvändare. - Det finns många duktiga applikationsutvecklare med unika kompetenser och idéer. Med vår öppna applikationsplattform kan de utveckla applikationer som ger mervärde till många olika målgrupper. Det leder till att integratörer och slutanvändare kan välja den bästa kombinationen av kamera och applikation, eller enkoder och applikation, efter just deras behov inom transport, utbildning, centrumövervakning och andra segment, säger Ray Mauritsson. En färsk rapport från IMS Research visar att det finns ett stort marknadsintresse för videoanalysapplikationer. - Marknaden för intelligenta enheter i applikationer för säkerhet och Business Intelligence beräknas växa med en årlig takt på mer än 40 procent från 2008 till 2013. Den öppna applikationsplattformen från Axis Communications blir en av de viktigaste faktorerna som driver på tillväxten och skapar nya möjligheter för programvara för videoinnehållsanalys på nätverkskamera- och enkodermarknaderna, säger Niall Jenkins, marknadsanalytiker hos IMS Research. Mer information om AXIS Camera Application Platform och Axis-kompatibla applikationer finns på www.axis.com/applications/. Om Axis och marknaden Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är världsledande inom nätverksvideo, och driver den pågående utvecklingen från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar fokuserar på säkerhets- och fjärrövervakning och bygger på innovativa, öppna tekniska plattformar. Axis är baserat i Sverige, med verksamhet över hela världen, kontor i mer än 20 länder och samarbetspartners i mer än 70 länder. Axis grundades 1984. Företaget är listat på NASDAQ OMX Stockholm (kortnamn AXIS). Mer information om Axis finns på vår webbplats på www.axis.com. Axis Communications har en marknadsandel på 31,2 procent inom nätverksvideo. Marknaden för nätverkskameror förväntas ha en genomsnittlig årlig tillväxt på över 28 procent under de närmaste fem åren, skriver marknadsanalysinstitutet IMS Research (www.imsresearch.com) i sin senaste rapport The World Market for CCTV and Video Surveillance Equipment 2009 Edition, som publicerades i augusti 2009. Världsmarknaden för enbart nätverkskameror kommer enligt prognoser att vara värd över 2,5 miljarder dollar år 2013. För mer information om Axis Communications Norden, kontakta: Magnus Zederfeldt, Area Sales Manger Nordics, Axis Communications Tfn: +46 46 272 1866. E-post: magnus.zederfeldt@axis.com Medieförfrågningar om Axis Communications hänvisas till: Linda Molin, konsult, Aspekta AB Tfn: +46 40 665 55 40, linda.molin@aspekta.se