Axis lanserar liten och smart nätverkskamera med HDTV bildkvalitet

PRESSMEDDELANDE Lund, 4 mars 2010 Axis Communications, världsledande på marknaden för nätverksvideo*), lanserar nätverkskameran AXIS M1054. Det är en liten och kompakt kamera som lämpar sig extra väl för bevakning av små affärsrörelser, butiker, restauranger, hotell och fastigheter. Kameran som är prisvärd, intuitiv och pålitlig erbjuder bilder med HDTV kvalitet och smarta finesser för övervakning.

”Axis M1054 är en vidareutveckling av den framgångsrika AXIS M10 serien som introducerades förra året. Den innehåller flera funktioner som efterfrågats av våra kunder, som Power over Ethernet och HDTV bildkvalitet. Den nya kameran erbjuder en högkvalitativ och prisvärd bevakningslösning som är lätt att installera”, säger Erik Frännlid, Director of Product Management på Axis Communications. Denna senaste modell i AXIS M10 serien filmar i en hastighet av 30 bilder per sekund i HDTV 720p upplösning. Power over Ethernet IEEE 802.3af stödet reducerar dessutom installationskostnaden då endast en kabel behövs för ström och bildöverföring. AXIS M 1054 tillhandahåller samma funktioner som den populära AXIS M1031-W, (exklusive det trådlösa gränssnittet) med en passiv infraröd (PIR) sensor som känner av rörelser i mörkret. Vitt LED-ljus lyser automatiskt upp det bevakade området vid rörelse på området eller när användaren begär det. En integrerad mikrofon och högtalare möjliggör det för användare att lyssna av det bevakade området och kommunicera med besökare eller inkräktare. Kameran kan också spela upp förinspelat ljud i händelse av larm. I tillägg till dessa funktioner har kameran en ingående och en utgående I/O port där andra anordningar, så som sensorer och externa relä, som t.ex. aktiverar ljus eller öppnar och stänger dörrar, kan kopplas in. AXIS M1054 har multipla H.264 och Motion JPEG strömmar. H.264 komprimeringen möjliggör optimering av lagringsutrymmet och minskar bandbreddsbehovet. Progressiv scanningsteknologi ger klara bilder i HDTV-kvalitet av objekt i rörelse, utan oskärpa. Nätverkskameran AXIS M1054 nätverkskameror stöds av branschens bredaste bas av programvara för videohantering via Axis partnerprogram för applikationsutveckling samt genom AXIS Camera Station. Kamerorna kommer att finnas tillgängliga via Axis distributionskanaler under andra kvartalet av 2010. Bilder och ytterligare information om Axis produkter finns tillgängliga på www.axis.com/corporate/press/press_material.htm?key=m32. *)Axis Communications är världsledande inom nätverksvideo, med en marknadsandel på 33,5 procent för nätverkskameror. Världsmarknaden för enbart nätverkskameror kommer enligt prognoser att vara värd över 2,5 miljarder dollar år 2012. Marknaden för nätverkskameror förväntas ha en genomsnittlig årlig tillväxt på över 35 procent under de närmaste tre åren, skriver marknadsanalysinstitutet IMS Research (www.imsresearch.com) i sin senaste rapport The World Market for CCTV and Video Surveillance Equipment 2009 Edition, som publicerades i augusti 2009.