Axis nätverkskamera tar världsrekord i höjd och trådlöst nätverk

Axis nätverkskamera har sänds upp i atmosfären med stratosfärsballong från Esrange Space Center i Kiruna, slagit världsrekord i trådlöst nätverk och levererat högkvalitativa bilder till jorden.

Esrange Space Center skickade i veckan upp en höghöjdsballong på 35 000 meters höjd med forskningsinstrument inom atmosfärsfysik.  När testerna var klara togs den 100 000 m³ stora ballongen ned med tre fallskärmar. Esrange Space Center har sänt upp över 550 höghöjdsballonger sedan 1974. Unikt för veckans uppsändning var att fallskärmarna var utrustade med en nätverkskamera från Axis, AXIS Q6034-E, vilket gjorde att forskarna kunde validera landningen och fallskärmssystemet med högkvalitativa bilder i realtid från jorden. Ballongen landade i norra Finland, vilket krävde ett trådlöst nätverk på 400 km.

”Axis nätverkskameror för utomhusbruk är utformade för att klara extrema vädersituationer och att alltid ge tillförlitlig bevakning. Att de klarar -73ºC under drygt tre timmar med en lägsta temperatur på -90ºC är mycket tillfredsställande”, säger Erik Frännlid, director, produktledningen, Axis Communications.

Forskarna på Esrange Space Center är mycket nöjda med testerna. ”Att vi, tillsammans med den mätdata vi har, också visuellt kan se vad som händer i realtid är ovärderligt för att kunna bedöma hur fallskärmarna beter sig och var de hamnar. Det kommer att leda till säkrare och mer tillförlitliga landningar”, förklarar Per Baldemar, chef för Rymdbolagets uppsändningsteam av raketer och ballonger.

Pressbilder från uppsändningen: http://www.ssc.se/bexus-1.aspx

Film från AXIS Q6034-E från 35 000 m höjd: http://www.youtube.com/v/m5ToWQw24AY&hd=1&rel=0

För ytterligare information, kontakta Margareta Lantz, Manager IR & Corporate Communications, Axis Communications Telefon: + 46 (0)46 - 272 18 00, E-post: pressoffice@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.