Axis nätverkskameror debuterar i Hollywood

Report this content

Axis Communications teknik tar steget in i Hollywood och gör debut på bioduken. Två av företagets nätverkskameror medverkar i den nyutkomna filmen The Girl With The Dragon Tattoo. En film som baserar sig på Stieg Larssons roman, Män som hatar kvinnor.

Inför inspelningen av bästsäljaren skickade Axis Communications nätverkskamerorna AXIS P3304 och AXIS P1344 till filmens produktionsteam. Båda modellerna finns nu med i en avgörande scen, där karaktären Lisbeth Salander filmas av övervakningskamerorna på en bank i Zürich.

Bankmiljön passar de utvalda kamerornas egenskaper perfekt. Nätverkskameran AXIS P3304 diskreta utformning är speciellt lämpad där diskret och manipulationssäker övervakning krävs. AXIS P1344 högpresterande videoövervakning gör modellen optimal för bevakning av lokaler som banker, statliga inrättningar, industribyggnader, detaljhandeln och flygplatser.

- Vi är jätteglada över att våra produkter valdes ut till The Girl With The Dragon Tattoo och att de får hjälpa till att föra handlingen framåt. Tekniken löper som en röd tråd genom berättelsen som dessutom är förlagd i Sverige. Med tanke på att Axis både är ett Sverigebaserat företag och marknadsledande inom nätverksvideo, är det verkligen ett passande samarbete, kommenterar Phil Doyle, regionchef för norra Europa.

Om filmen
I The Girl With The Dragon Tattoo får vi följa den undersökande journalisten Mikael Blomkvist, spelad av Daniel Craig. Mikael undersöker ett 40 år gammalt försvinnande av brorsdottern till en välbärgad industrimagnat. Till sin hjälp har han Lisbeth Salander, en piercad och tatuerade datahacker, spelad av Rooney Mara.

Se trailern till filmen www.imdb.com/video/imdb/vi3830160409/

För mer information om Axis sortiment av nätverksvideokameror och applikationer, besök www.axis.com. Följ oss på Twitter på http://twitter.com/AxisIPVideo

För mer information, kontakta;
Kristina Tullberg, Marketing Manager Nordic, Axis Communications
Telefon: 46 46 2721800, e-mail: kristina.tullberg@axis.com

Kommentar till utgivarna
Axis Communications är global marknadsledare inom nätverksvideo. Nätverksvideomarknaden beräknas ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 27 procent per år de kommande fem åren. Världsmarknaden för videobevakningsprodukter beräknas vara värd mer än 14 474 miljoner dollar år 2014 enligt branschanalysföretaget IMS Research (http://www.imsresearch.com) i deras senaste marknadsrapport med titeln ”The World Market for CCTV and Video Surveillance Equipment 2009 Edition” som publicerades i augusti 2009.

Om Axis Communications
Axis är ett IT-företag som erbjuder kamerabevakningslösningar för professionella anläggningar. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo, och drivande i det pågående arbetet med övergång från analog till digital videobevakning. Axis produkter och lösningar fokuserar på säkerhetsbevakning och fjärrbevakning, och de bygger på innovativa plattformar med öppen teknik. Axis är ett Sverigebaserat företag som är verksamt världen över och har kontor i mer än 20 länder och samarbetspartners i mer än 70 länder. Axis som grundades år 1984 är börsnoterat vid NASDAQ OMX i Stockholm, under kortnamnet AXIS. För mer information om Axis, besök vår webbplats på www.axis.com

Taggar: