Axis presenterar preliminärt halvårsresultat

Axis uppskattar idag nettoförsäljningen för första halvåret 2011 till cirka 1 550 MSEK. Detta motsvarar en försäljningsökning på 17 procent i svenska kronor och cirka 30 procent i lokala valutor.

Försäljningsresultatet för halvåret ligger därmed i linje med de sedan tidigare kommunicerade långsiktiga tillväxtförväntningarna, men är lägre än senaste sammanställningen över marknadens förväntningar framtagen av SME Direkt*.

Expansionen med bl.a. rekryteringar har fortsatt, vilket tillsammans med en stabil bruttomarginal och rådande valutakurser innebär att rörelsemarginalen för första halvåret förväntas uppgå till cirka 13 procent.

”Axis agerar på en marknad som bedöms ha en tillväxtpotential på 25 -30 procent de kommande åren. I det korta perspektivet är Axis försäljning av nätverksvideoprodukter tidvis ryckig, på lång sikt är förutsättningarna goda för en fortsatt positiv utveckling inom nätverksvideoområdet”, säger Ray Mauritsson, verkställande direktör Axis Communications.

Axis publicerar rapporten för perioden januari-juni fredag den 8 juli kl 08.00, och presenterar rapporten via en telefonkonferens kl 10.00. telefonnummer 08-50 52 01 10.

* SME Direkt, April, 29

För ytterligare information, kontakta Margareta Lantz, Manager IR & Corporate Communications, Axis Communications Telefon: + 46 (0)46 - 272 18 00, E-post: pressoffice@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.