Axis styrelseordförande Lars-Erik Nilsson har tilldelats Guldklubban

Lars-Erik Nilsson, styrelseordförande Axis AB, har mottagit utmärkelsen Guldklubban. Guldklubban delas ut av Stiftelsen Guldklubban, en ideell förening instiftad av StyrelseAkademin och Deloitte som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag.

Motiveringen lyder:
Under åren har Axis haft en enastående tillväxt med stadigt hög lönsamhet, och bolaget har idag en världsledande position inom sitt område. Denna utveckling bär i hög grad Lars-Erik Nilssons signum. Genom sitt lugn och sin värme ingjuter han trygghet och framtidstro i organisationen. Med sin gedigna internationella erfarenhet har han kunnat lotsa bolaget förbi många svårigheter under dess snabba tillväxt.

”Jag är mycket stolt över att ha tilldelats Guldklubban. Det är ett nöje att vara ordförande i Axis och att få arbeta tillsammans med meriterade styrelseledamöter, kompetent ledning och mycket dedikerade medarbetare i hela världen”, säger Lars-Erik Nilsson. ”Sedan jag tillträdde som ordförande 2005 har jag varit med på en fantastisk resa i ett av Sveriges mest framgångsrika tillväxtbolag. Axis, som är marknadsledare inom nätverkskameror, har alla förutsättningar för att fortsätta denna spännande resa”.

Utmärkelsen Guldklubban för förtjänstfullt ordförandeskap delas ut till ordföranden som är goda exempel på hur det har utövats i praktiken. Guldklubban syftar till att tydliggöra och öka medvetenheten om styrelseordförandens viktiga roll för ett effektivt och affärsinriktat styrelsearbete.

För ytterligare information, kontakta
Margareta Lantz, Investor Relations and Corporate Communications Manager, Axis Communications
Tel: 046- 2721800, e-post: pressoffice@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder kamerabevakningslösningar för professionella anläggningar. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo, och drivande i det pågående arbetet med övergång från analog till digital videobevakning. Axis produkter och lösningar fokuserar på säkerhetsbevakning och fjärrbevakning, och de bygger på innovativa plattformar med öppen teknik. Axis är ett Sverigebaserat företag som är verksamt världen över och har kontor i mer än 20 länder och samarbetspartners i mer än 70 länder. Axis som grundades år 1984 är börsnoterat vid NASDAQ OMX i Stockholm, under kortnamnet AXIS. För mer information om Axis, besök vår webbplats på