Axis tilldelas prestigefullt teknologipris i The Wall Street Journal Technology Innovation Awards

Axis Communications har tilldelats pris för sin Lightfinder-teknik i The Wall Street Journal Technology Awards i kategorin Physical Security. Lightfinder-tekniken ger nätverkskameror en exceptionell prestanda under svåra ljusförhållanden.

Lightfinder är en unik teknik som möjliggör för nätverkskameror att ”se” och fånga färgbilder även när det är mörkt. Lightfinder-tekniken introducerades globalt av Axis 2011 och innebär en revolutionerande förbättring för videoövervakningskameror.

“Vi är väldigt glada och stolta över att tilldelas det här priset. Det bekräftar vår styrka som ett innovativt företag och bevisar att Axis är den drivande kraften inom nätverksvideo", säger Ray Mauritsson, vd och koncernchef, Axis Communications.

”Jag tyckte att de hade en rad olika idéer för att göra kamerorna mer intelligenta, vilket, enligt mig, fick dem att sticka ut”, säger William Webb, chief technology officer, Neul Ltd. och domare i Innovation Awards.

Det fanns totalt 536 ansökningar från 24 länder i The Wall Street Journal Technology Innovation Awards 2012. Ett team av redaktörer och reportrar utvärderade de 172 mest lovande innovationerna till en oberoende panel av domare från riskkapitalbolag företag, universitet och företag..

Ytterligare utmärkelser som Axis har erhållit för sin Lightfinder-teknik är Private Security Award (2012), ASIS Accolades (2011) och GSN Awards (2011).

För ytterligare information, kontakta Margareta Lantz, Manager Corporate Communications & PR, Axis Communications Telefon: + 46 (0)46 - 272 18 00, E-post: margareta.lantz@axis.com

Axis är marknadsledaren inom nätverksvideo och är en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning, som banar väg för en tryggare, smartare och säkrare värld. Axis erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer med produkter och lösningar som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar.

Axis har över 1000 engagerade medarbetare på 40 platser runt om i världen och med samarbetspartner i 179 länder. Axis grundades 1984 och är ett Sverigebaserat IT-företag som är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com