Axonkids genomför nyemission

Styrelsen i Axonkids AB har med stöd av bemyndigandet från den extra bolagsstämman den 18 september 2015 beslutat att genomföra en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Nyemissionen tillför bolaget 6,3 MSEK före emissionskostnader vid full teckning. Därutöver finns utrymme genom en övertilldelningsoption om ytterligare 0,7 MSEK vid fulltecknad emission.

Bolaget har under hösten haft stora kommersiella framgångar i Europa med ett flertal nya stora distributörer i bland annat Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Grekland. Dessa distributörer får nu bilbarnstolar direktlevererade i containers från Kina. Varorna förskottsbetalas till största delen vid leverans från Kina. I och med den ökade försäljningen så frestar det på Axonkids likviditet, då företaget måste ligga ute med kapitalet under båttransporten till Europa samt ge distributörerna sedvanlig betalningskredit. För att inte brist på likviditet ska påverka varuförsörjningen till distributörerna i Europa negativt, anser styrelsen att en nyemission är bästa sättet att få tillgång till nytt kapital och säkerställa leveranserna

Villkor för nyemissionen

-      Rätten att teckna tillkommer i första hand bolagets aktieägare som på varje aktie erhåller en teckningsrätt.
-      Åtta (8) teckningsrätter ger rätt att teckna en (1) aktie.
-      Emissionskursen är 7 SEK per aktie.
-      Nyemissionen omfattar högst 1 000 000 aktier.

Tidsplan för nyemissionen

-      Sista dag för handel i aktien inklusive teckningsrätt är 30 oktober 2015.
-      Första dag med handel i aktien exklusive teckningsrätt är 2 november 2015.
-      Avstämningsdag är 3 november 2015.
-      Teckning med företrädesrätt sker genom betalning från och med 5 november – 20 november 2015.
-      Teckning utan företrädesrätt kan ske under samma period.
-      Handel med teckningsrätter kommer att ske på AktieTorget under perioden 5 november – 18 november 2015.
-      Handel med BTA (Betald Tecknad Aktie) kommer att ske på AktieTorget från och med den 5 november 2015 fram till dess att Bolagsverket har registrerat emissionen.

Fullständigt emissionsmemorandum och anmälningssedlar finns publicerade på Bolagets hemsida www.axonkids.se, på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se samt på Aktieinvests hemsida www.aktieinvest.se innan teckningsperioden startar.

För ytterligare information om nyemissionen kontakta VD Tony Qvist, tel. 0706-91 93 86, eller IR-ansvarig Daniel Johansson, tel. 0704-56 67 33, eller läs på hemsidan www.axonkids.se.

Axonkids utvecklar, tillverkar och säljer bilbarnstolar med inriktning mot den Europeiska marknaden, men har även en viss försäljning i bl.a. Kina. Axonkids bilbarnstolar är framtagna i linje med den Skandinaviska filosofin om att bakåtvänt är säkrast, vilket är en insikt som sprider sig ut i världen. Alla bilbarnstolarna är godkända enligt den Europeiska säkerhetsstandarden ECE r44 04 samt den kinesiska standarden CCC.

Taggar: