Kvartalsredogörelse januari – mars 2015

FÖRSTA KVARTALET SAMMANDRAG

• Kvartalets intäkter uppgick till 6 146 KSEK (6073)
  • Kvartalets resultat uppgick till -1 179 KSEK (374)
  • Kvartalets resultat per aktie: -0,16 SEK (0,07)
  • Antal aktier: 7.200.000 stycken (5.400.000 aktier)

Axonkids utvecklar, tillverkar och säljer bilbarnstolar med inriktning mot den Europeiska marknaden, men har även en växande försäljning i bl.a. Kina. Axonkids bilbarnstolar är framtagna i linje med den Skandinaviska filosofin om att bakåtvänt är säkrast, vilket är en insikt som sprider sig ut i världen. Alla bilbarnstolarna är godkända enligt den Europeiska säkerhetsstandarden ECE r44 04

VD har ordet

”Starten av 2015 har varit mycket spännande för oss då många nya möjligheter öppnats sig och intresset är stort för våra produkter. Som främsta milstolpar ser vi samarbetet i Kina samt de avtal vi fått utanför den traditionella barn och babyhandel i Sverige inget av dessa var något som jag såg framför mig när vi startade Axonkids för snart 6 år sedan. Men starten av året har också varit arbetsam med den allt försvagade svenska kronan som främsta orosmoment. Detta har vi nu tagit krafttag i och sett över marginaler både i prisledet men också på inköpsnivå. Framåt för året så har vi positiva vindar då orderingången följer vår plan för 2015 och vi får hela tiden nya möjligheter vilket gör det roligt att arbeta med Axonkids AB idag. Jag vill också passa på att tacka våra aktieägare för den tro ni visat för oss i samband med vår emission. Det stödet är viktigt för oss och något som gör det ännu mer motiverande att för år 2015 nå högre än tidigare”

Tony Qvist
VD Axonkids

Väsentliga händelser under perioden Q1

• Försäljningen för perioden hamnade strax över budget. Q1 är efter Axonkids implementerat direkt leveranser av container från fabrik den svagaste perioden för året då tillverkningen ligger nere i 4 veckor på grund av ledigheten kring det kinesiska nyåret. Detta påverkar försäljningen direkt då inga direkt leveranser kan genomföras.

• Resultatet påverkas kraftigt negativt av den starka utvecklingen för USD för perioden. Ett stort arbete för att avhjälpa marginaltappet har gjorts under perioden både vad gäller prishöjningar på produkterna men också vad gäller att pressa inköpspriser. Detta syns dock inte för Q1 då skrivna avtal ger en tidsfrist innan prishöjningar slår igenom.

• Axonkids har för Q1 presenterat sitt nya samarbete i Kina med ett nytt Säljbolag. Med detta på plats satsar Axonkids mycket på denna marknad. Starten för detta samarbete var i Mars månad och försäljningen från denna marknad syns därför inte för perioden utan förväntas synas i omsättning och resultat under andra halvan av 2015.

• Under perioden har avtal skrivits med Länsförsäkringar Skaraborg och Älvsborg som genom ett samarbete med NTF kommer erbjuda produkter från Axonkids till sina kunder.

• Axonkids har under Q1 presenterat ett nytt samarbete med ICA där produkter från Axonkids skall erbjudas till ICAs kunder i deras nya satsning för att stärka sin barnavdelning på ICA maxi varuhusen. Initialt rör det sig om en testlansering för 3 varuhus som under året kan utökas till 8 butiker.

• Under perioden så har tre mässor genomförts. Först ut var ”Kids worlds” i Kielce, Polen där Axonkids under tre dagar var representerade på plats av sin distributör på plats. Utöver denna så ställde Axonkids ut på ”Babymässan” i Karlstad samt ”Babywelt” mässan i Hamburg tillsammans med en ny kedja kallad ”die Kindersitzprofis”.

• Axonkids har under mars månad genomfört en nyemission. Nyemissionen blev tecknad till drygt 500 procent och tillförde bolaget 5,2 miljoner kronor före emissionskostnader.

• Den nylanserade produkten Rekid har under Q1 genomgått Plus test med gott resultat. Detta gör den till den andra stolen i Axonkids sortiment som klarar detta mycket hårda test.

Händelser efter perioden

• Axonkids nya hemsida har lanserats.

• Efter Q1 har genomfört två mässor tillsammans med sina distributörer för respektive område. ”Babywelt” i Essen samt ”Bloggers and family” i Barcelona.

GRANSKNING

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

KOMMANDE RAPPORTER

Axon kids AB lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 28 augusti 2015 då publicering sker av halvårsrapport.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

29 maj 2015

Axon kids AB