Pressmeddelande Axkid AB

Marknadsuppdatering gällande Covid-19

Som tidigare kommunicerat kommer styrelsen för Axkid AB löpande uppdatera marknaden kring effekterna av Covid-19 viruset om det har en betydelsefull påverkan på vår affär. Sedan vår senaste rapport till marknaden har det skett betydande förändringar där Covid-19 har utvecklats från en produktionsutmaning isolerad till våra kinesiska fabriker till en försäljningsutmaning på främst våra europeiska marknader.

Största utmaningen i dagsläget är vår försäljning som sker via fysiska butiker vilka sett en betydande nedgång av antal besökare i hela Europa sedan början av mars månad. Försäljning via våra återförsäljare online har samtidigt påverkats något positivt av Covid-19 och vi hoppas att denna trend ska fortsätta och till viss del kompensera för försäljningsbortfall i fysiska butiker.

Sammantaget kommer dock detta påverka vår försäljning negativt under andra och tredje kvartalet med påföljande negativa effekter på kassaflöde och resultat jämfört med samma period förra året. För att kompensera för en lägre försäljning har vi infört en rad kostnadsbesparande åtgärder i Sverige, Kina, Tyskland och Storbritannien där vi har egen verksamhet idag.

Positivt är att båda våra kinesiska fabriker är tillbaka i full drift sedan 1 månad tillbaka och vi räknar med att vår nya stol Axkid ONE kommer nå marknaden i slutet av maj då produktionen av den nu startats.

Axkid följer utvecklingen noga och gör löpande anpassningar i kostnadsmassa samt säljdrivande aktiviteter och kommer vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkra bolagets finanser långsiktigt. I dagsläget ser vi inget behov av ytterligare externt kapitaltillskott relaterat till Covid-19, men med rådande osäkerhet på marknaden är det svårt att förutse framtiden. Vi kommer att fortsätta hålla våra aktieägare uppdaterade om läget med regelbundna intervall.