Lars Thunell nomineras till Azelios styrelse

Med gedigna och seniora erfarenheter inom både kraft och finans tillför Lars Thunell värdefull kunskap som ytterligare stärker Azelios erbjudande på den globala energimarknaden.

Azelio går nu från en fas av utveckling till industrialisering av sitt erbjudande. I detta skede nomineras en förstärkning till Azelios styrelse genom Lars Thunell. Ett formellt beslut om styrelseplatsen, som stöds av majoriteten av ägarna, tas vid en kommande extrainsatt bolagstämma.

Lars Thunell är idag privat investerare samt styrelseordförande i Flexenclosure AB och EcoDataCenter AB. Han var tidigare VD för IFC, en del av Världsbanken med uppgift att minska fattigdom och uppmuntra utveckling genom att tillhandahålla kapital till den privata sektorn. Innan dess var Lars Thunell VD för SEB och har tidigare haft ledande positioner inom bl.a. ABB och American Express. Azelio tillförs därmed gedigna erfarenheter och kunskaper för att stärka erbjudandet inom sina kärnområden, kraft och finans.

”Vi fokuserar på att bli ett industriellt bolag på en global energimarknad som är under stor förändring. För oss handlar det både om att tillföra värde till marknaden genom en konkurrenskraftig produkt men även att, genom samarbeten med finansiella aktörer, skapa attraktiva finansieringslösningar för våra kunder. Inom dessa områden är erfarenheter från Lars Thunell mycket värdefulla för Azelios utveckling,” säger Jonas Eklind, VD på Azelio.

För ytterligare information, kontakta:

Jonas Eklind, VD på Azelio
Email: jonas.eklind@azelio.com

Om Azelio
Azelio är ett teknikbolag som erbjuder ett system med Stirlingbaserad termisk solkraft med termisk energilagring som möjliggör distribuerad elproduktion dygnet runt till ett konkurrenskraftigt pris.  Bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg med produktion i Uddevalla och utvecklingscenter i Göteborg och Åmål, samt säljkontor i Peking och representationskontor i Madrid. Per 30:e september 2018 hade bolaget 75 anställda. Under 2018–2020 kommer Bolaget fokusera på industrialiseringen av systemets utformning, konstruktion och produktion. Under fjärde kvartalet 2019 kommer tre system i ett verifieringsprojekt installeras i Marocko tillsammans med statligt styrda Masen, varefter volymproduktion förväntas från 2021. Tekniken är väl lämpad för områden som idag saknar tillgång till ett elnät eller inte har tillförlitliga elnät. Bolaget bedömer att Azelios lösning kan användas för att påskynda utrullningen av el till de cirka en miljard människorna i solbältet som idag saknar tillgång till tillförlitlig el.

Taggar: