Stark halvårsrapport från Azlan Group

Report this content

Stark halvårsrapport från Azlan Group Azlan, en av Europas ledande distributörer av nätverksprodukter och oberoende utbildningsorganisationer, presenterar ett starkt resultat för årets första halvår *. Intäkterna för perioden uppgick till cirka 4,3 miljarder SEK, och resultatet före skatt beräknas till cirka 86 miljoner SEK (2001: 115 miljoner SEK). Intäkterna från distributörsverksamheten ligger kvar på samma nivå som föregående år, men försäljningsintäkterna för utbildningsverksamheten har däremot minskat något. Azlans balansräkning är fortsatt stark och företaget genererar ett positiv kassaflöde. Nettokassan är 9 miljoner brittiska pund (129 MSEK), efter uppköpet av företaget Horizon, som genomfördes i juni 2002 för 7,4 miljoner brittiska pund. - Azlan fortsätter att ta marknadsandelar på en tuff marknad. Vårt hårda fokus som distributör på nätverksmarknaden och satsningen att ta in fler datasäkerhetsföretag i vårt utbud har visat sig vara strategiskt rätt, kommenterar Anders Cederberg, Country Manager, Azlan Sweden. * Azlan har brutet räkenskapsår, där första halvåret sträcker sig från april till september För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Cederberg Country Manager, Azlan Scandinavia Tel: 0708-86 40 42, 08-470 27 00 E-post: anders.cederberg@azlan.se Azlan Group är Europas ledande distributör av nätverksprodukter och den största oberoende utbildningsorganisationen för teknisk certifiering. I juni 2002 förvärvade Azlan Horizon, som erbjuder certifierade kurser enligt Cisco Systems certifieringsprogram och blev därmed marknadsledare på Cisco-utbildning i Norden. Bolaget täcker över 90 procent av nätverksmarknaden och finns representerade i 15 europeiska länder. Azlan har tre affärsområden: produkter, utbildning och service. Utbudet täcker alla stora leverantörer av nätverksprodukter och mjukvaror, såsom Alcatel, Cisco, Enterasys, Nortel, Microsoft, Novell och WatchGuard. Se vidare www.azlan.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/16/20021016BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/16/20021016BIT00800/wkr0002.pdf