Bergman & Beving gör strategiskt förvärv i Taiwan

Bergman & Beving gör strategiskt förvärv i Taiwan * Förvärv av internationell verksamhet och starkt varumärke - TengTools. * Strategisk etablering i Taiwan. * Möjlighet till utveckling av nya produktsortiment. * Tillgång till distributionsnätverk i Europa. * Omsättning cirka 100 MSEK per år, god lönsamhet. Förvärvet förväntas ha positiv påverkan på Bergman & Bevings resultat per aktie redan under innevarande räkenskapsår. TengTools har sedan mitten av 1980-talet byggt upp ett av de starkaste varumärkena inom högkvalitativa handverktyg till tillverknings- och fordonsindustrin i Europa. Produkterna utgörs av ett brett sortiment av mekaniska verktyg i satser och lösa delar. Produktutveckling, design och förpackning sker hos TengTools i Taiwan, medan all produktion hanteras av underleverantörer. Distribution sker via ett 15-tal distributörer i hela Europa. Omsättningen uppgick under 2001 till cirka 100 MSEK med god lönsamhet. Bergman & Beving förstärker sin position som en ledande helhetsleverantör av verktyg och förnödenheter till industri och bygg i norra Europa. Genom förvärvet av TengTools får Bergman & Beving- koncernen tillgång till ett mycket starkt varumärke inom högkvalitativa handverktyg. TengTools hemvist i Taiwan är mycket strategisk. Det etablerade kontaktnätet med legotillverkare förväntas spela stor roll för Bergman & Beving i utvecklingen och uppbyggnaden av egna varumärken och sortiment inom en rad produktområden. TengTools europeiska distributionsnätverk med ett 15-tal fristående, starka distributörer öppnar dessutom upp möjligheterna för en geografiskt breddad försäljning och distribution av Bergman & Bevings egna varumärken inom bl a verktyg och maskiner, personligt skydd, infästningar samt arbetsplatsutrustningar. TengTools distributörer har nyligen bildat en allians där bland annat Bergman & Bevings delkoncern Luna ingår. Syftet är att samverka inom koncept- och produktutveckling samt viss gemensam IT-utveckling. Alliansen marknadsförs under namnet Toolstars. "Detta är ett mycket viktigt steg i Bergman & Bevings strategiska utveckling där vi genom integration bakåt i värdekedjan strävar efter att bygga upp starka varumärken" säger Stefan Wigren, VD och koncernchef i Bergman & Beving AB. "Genom försäljningen av TengTools till Bergman & Beving får vi en mycket stark och spännande partner i vår verksamhet" säger Henri Tengvall, grundare av TengTools. "Jag ser fram emot att tillsammans med Bergman & Beving vidareutveckla TengTools varumärke och produktutvecklingskoncept liksom att öka samordningen inom distributionsnätverket Toolstars." Förvärvet sker genom Luna, en delkoncern i Bergman & Beving koncernen. Luna har en stark position i Norden som en helhetsleverantör inom verktyg och maskiner. Förvärvet kommer att ske delvis genom överlåtelse av B-aktier i Bergman & Beving AB. Förvärvet bedöms ha en positiv påverkan på Bergman & Bevings resultat per aktie från och med innevarande räkenskapsår. Tillträde sker i början av juni 2002. Stockholm den 16 maj 2002 BERGMAN & BEVING AB (publ) För ytterligare information kontakta: Stefan Wigren, VD & koncernchef, telefon 08-660 10 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01410/wkr0002.pdf