• B&B TOOLS AB/

Bergman & Beving hjälper försvaret i Norge att gå från 2 000 till 4 leverantörer av förbrukningsmaterial

Bergman & Beving hjälper Försvaret i Norge att gå från 2 000 till 4 leverantörer av förbrukningsmaterial TOOLS Kjedeforum, Bergman & Bevings återförsäljarinitiativ i Norge, har tecknat avtal med det norska Försvaret om leverans av verktyg, verkstadsmaterial, arbetskläder och personlig skyddsutrustning. Avtalet möjliggörs genom TOOLS Kjedeforums starka koncept för återförsäljare i partnerskap, som med ett 50-tal medlemmar på kort tid har intagit en marknadsledande position i Norge. Uppdraget är ett viktigt steg i Bergman & Bevings strategi för integ ration framåt genom partnerskap med återförsäljare. Avtalet löper på tre till fem år och försäljningsvärdet för Bergman & Bevings produktbolag bedöms överstiga 50 MNOK per år. TOOLS Kjedeforum AS, ett bolag inom Bergman & Beving-koncernen, har idag partnerskapsavtal med ett 50-tal återförsäljare av verktyg och förnödenheter till professionella användare inom industri, bygg och offentlig förvaltning i Norge. Kedjans återförsäljare har under varumärket TOOLS på kort tid intagit en marknadsledande position med en sammanlagd årsomsättning på cirka 1,3 miljarder NOK. Som ett led i målsättningen att kraftigt reducera sin driftsbudget före utgången av 2003 skall det norska Försvaret gå från dagens cirka 2 000 leverantörer av förbrukningsmaterial till 4 stycken. Inom områdena för verktyg, verkstadsmaterial, arbetskläder och personlig skyddsutrustning har avtal nu ingåtts med TOOLS Kjedeforum AS. Härigenom kommer det norska Försvaret i åtnjutande av det starka kedjekonceptet TOOLS vars återförsäljare kommer att ansvara för leveranserna. Avtalet löper på 3 till 5 år och kommer att implementeras omedelbart. Genom ett starkt koncept för återförsäljarna och väl utvecklade IT- och logistiklösningar kan TOOLS Kjedeforum ta ansvar för Försvarets hela försörjningskedja fram till slutanvändaren inklusive lagerhållning och logistik. Inköpsprocessen förenklas med hjälp av TOOLS Kjedeforums elektroniska beställningslösningar. Med ett 50-tal framgångsrika återförsäljare i partnerskap har kedjekonceptet TOOLS på kort tid intagit en marknadsledande position i Norge. TOOLS Kjedeforum AS ägs och drivs av Luna Norge AS, ett bolag inom Bergman & Beving-koncernen. Bergman & Beving har uttalat ambitionen att genom partnerskap med framåtsträvande återförsäljare etablera en stark kedja inom verktyg och förnödenheter i Norden. Härigenom stärker Bergman & Beving återförsäljarnas roll i värdekedjan samtidigt som distributionen av koncernens produkter säkerställs. Det nu ingångna avtalet med Försvaret i Norge är ett viktigt steg i denna strategi och bedöms motsvara ett försäljningsvärde för produktbolagen inom Bergman & Beving-koncernen överstigande 50 MNOK per år. Stockholm den 2 september 2002 BERGMAN & BEVING AB (publ) För ytterligare information kontakta: Bjørn Oddvar Andresen, TOOLS Kjedeforum AS, telefon +47-64-91 71 50 Kåre M Johansen, VD, Luna Norge AS, telefon +47-64-85 75 00 Stefan Wigren, VD, Bergman & Beving AB, telefon +46-8-660 10 30 Bergman & Beving tillhandahåller lösningar och produkter inom verktyg och förnödenheter till industri- och byggsektorn samt inom laboratorieinstrument, diagnostikautrustning och förbrukningsvaror till sjukvård, forskning och dentalvård. Koncernen omsätter cirka 4 miljarder SEK och har omkring 1 400 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/02/20020902BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/02/20020902BIT00340/wkr0002.pdf