Bergman & Beving ökar andelen egna varumärken

Bergman & Beving ökar andelen egna varumärken Produktbolaget Skydda förvärvar Cresto Safety AB - ett snabbväxande företag inom fallskyddsutrustning. Omsättning cirka 10 MSEK per år med god lönsamhet. Cresto Safety AB utvecklar, tillverkar och marknadsför lösningar och utrustning inom fallskydd under varumärket Cresto. Företaget erbjuder professionell rådgivning, design av kompletta fallskyddssystem, kundanpassade utbildningar samt heltäckande produktsortiment. Omsättningen uppgick under det senaste verksamhetsåret till cirka 10 MSEK med god lönsamhet och tillväxt. Produktbolaget Skydda inom Bergman & Beving-koncernen är en av Nordens ledande leverantörer av lösningar och utrustning för personligt skydd till professionella användare inom industri och bygg. Genom förvärvet av Cresto Safety får Skydda nu tillgång till det högkvalitativa och snabbväxande varumärket Cresto för fallskyddsutrustning i Norden. Sortimentet kompletterar Skyddas övriga erbjudanden inom personlig skyddsutrustning. Detta är ett led i Bergman & Bevings strategi att integrera bakåt i värdekedjan genom att utöka andelen egna varumärken. Förvärvet har ingen påverkan på Bergman & Bevings vinst per aktie under innevarande räkenskapsår. Stockholm den 28 augusti 2002 BERGMAN & BEVING AB (publ) För ytterligare information kontakta: Leif Reinholdsson, VD, Skydda Protecting People Europe AB, telefon 0321- 67 71 24 Stefan Wigren, VD, Bergman & Beving AB, telefon 08-660 10 30 Bergman & Beving tillhandahåller lösningar och produkter inom verktyg och förnödenheter till industri- och byggsektorn samt inom laboratorieinstrument, diagnostikautrustning och förbrukningsvaror till sjukvård, forskning och dentalvård. Koncernen omsätter cirka 4 miljarder SEK och har omkring 1 400 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/28/20020828BIT00990/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/28/20020828BIT00990/wkr0002.pdf