Bokslutskommuniké 1 april 2001 - 31 mars 2002

Bokslutskommuniké 1 april 2001 - 31 mars 2002 Nettoomsättningen ökade med 4% till 3 902 MSEK (3 748). Resultatet efter finansnetto, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 140 MSEK (180). Starkt kassaflöde från den löpande verksamheten - uppgick till 207 MSEK för räkenskapsåret. Avmattat konjunkturläge under räkenskapsåret har påverkat verksam heternas resultat negativt. Kärnan i Bergman & Bevings framtida utveckling kommer att baseras på Tools-verksamheten. MediTech skall utvecklas till sådan nivå att börsnotering eller strukturaffär skall kunna utgöra alternativa utvecklingsvägar. Utdelning föreslås till 1,75 SEK. NETTOOMSÄTTNING OCH RESULTAT 1) Nettoomsättningen för räkenskapsåret 2001/2002 ökade med 4% till 3 902 MSEK (3 748). Jämfört med föregående räkenskapsår har nettoomsättningen ökat för båda affärsområdena. Ökningen förklaras främst av företagsför värv och valutaomräkningseffekter. Resultatet efter finansnetto, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 140 MSEK (180). Båda affärsområdena redovisar lägre resultat och har påverkats negativt av avmattningen i konjunkturen under året. Resultatet har dessutom påverkats negativt med 11 MSEK avseende en lagernedskrivning av engångskaraktär under räkenskapsårets sista kvartal. Vinstmarginalen för räkenskapsåret 2001/2002 uppgick till 3,6% jämfört med 4,8% föregående år. Resultatet efter skatt, exklusive jämförelsestörande poster, motsvarar en vinst per aktie om 3,30 SEK att jämföra med 4,10 SEK för räken skapsåret 2000/2001. Bergman & Bevings affärsområden har under året bedömts vara väl positionerade inom sina respektive marknader. Genom aktivt arbete för ökad effektivitet och kostnadskontroll i samtliga enheter samt förstärkning av marknadspositionerna har effekterna av ett försämrat marknadsläge till viss del kunnat motverkas. Bergman & Beving har initierat ett långsiktigt program för ökad lönsamhet och tillväxt inom befintliga kärnverksamheter. Koncernens starka finansiella ställning i kombination med aktiviteter för ökad tillväxt och lönsamhet gör att Bergman & Beving har goda förutsättningar för vidareutveckling av kärnverksamheterna. AFFÄRSOMRÅDEN TOOLS Nettoomsättningen ökade med 3% till 2 911 MSEK (2 838). Volymtillväxten har under året påverkats negativt genom en medveten minskning av affärer med låg handelsmarginal, samtidigt som valutaomräkningseffekter liksom förvärvade verksamheter påverkat omsättningen positivt. Resultatet efter finansnetto, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 115 MSEK (122). Resultatet för det fjärde kvartalet har påverkats negativt med 11 MSEK avseende en lagernedskrivning av engångs karaktär. Tools olika verksamheter uppvisar varierande resultatutveckling. Affärsområdet har fokuserat på att förstärka de olika nischbolagens mark nadspositioner, förbättra kapitalutnyttjandet samt öka kostnadsmedveten heten. Genomförda sortimentsrationaliseringar och breddning av nätverk för distribution har påverkat resultaten positivt, medan den svaga kronkursen under året samtidigt har påverkat flera enheters resultat negativt. Affärsområdets största delkoncern, verktygs- och maskinleverantören Luna, har under året haft en stark volymtillväxt. Den norska verksamheten har utvecklats positivt, samtidigt som satsningarna på återförsäljare inom bl a Luna Partner i Sverige och Tools Kedjeforum i Norge fortsätter. Samtliga bolag inom delkoncernen Skydda, som marknadsför lösningar för personligt skydd till industrin, uppvisar en positiv volym- och resultatutveckling under året. Skydda har byggt upp ett starkt koncept för såväl partner som slutkund. Genom ett fokuserat marknadsarbete och en tydlig leverantörsroll har positionerna i samtliga länder stärkts. Essve-koncernen, som marknadsför fästelement och lösningar för infästningar, har under året genomfört ett antal åtgärder för ökad effektivitet i form av samordning av lager och IT samt uppbyggnad av nya produktkoncept och sortimentssatsningar. Detta har till viss del påverkat resultatet för räkenskapsåret negativt i kombination med en vikande marknadsutveckling. Det senaste kvartalet har dock visat på en positiv utveckling och Essve bedöms ha goda förutsättningar inför framtiden. Delkoncernen Gigant, som erbjuder ergonomiska arbetsplatsutrustningar till industrin, uppvisar ett lägre resultat än föregående år, delvis beroende på konjunkturnedgången inom telekomindustrin. Samtidigt har Gigants marknadsposition förstärkts under året. Grunda, som säljer förnödenheter till tillverknings- och byggindustrin, har haft en positiv resultatutveckling under räkenskapsåret. Bolaget arbetar fokuserat med sortimentsrationaliseringar, åtgärder för effektivisering och bättre rörelsekapitalutnyttjande. Verksamheterna fortsätter sina satsningar på olika kommunikationslös ningar i syfte att effektivisera samarbetet med kunder och leverantörer. Den gemensamma branschportalen www.toolstore.com utvecklas positivt och är idag en av de ledande e-handelsportalerna i Europa. Koncernens satsning på att utveckla återförsäljarkoncept har haft en positiv utveckling under året. Tools-verksamheten har idag cirka 90 återförsäljare i olika partnerprogram (Luna Partner i Sverige, Tools Ked jeforum i Norge samt BBT Suomi i Finland). Den 1 april 2002 infördes en ny organisation inom Bergman & Beving, innebärande bland annat att delkoncernerna Luna, Skydda, Gigant, Essve och Bergman & Beving Integration utgör direktrapporterande enheter till Bergman & Beving AB. Dessutom har ett tjänstebolag inom IT och logistik skapats. Fyra bolag från Tools har, tillsammans med två bolag från MediTech, samlats i en ny delkoncern, Bergman & Beving Development. Dessa bolag är Grunda, Consumenta, Jaktia samt Mager & Wedemeyer. Fr o m räkenskapsåret 2002/2003 kommer rapportering att ske i enlighet med den nya organisationsstrukturen. MEDITECH Nettoomsättningen ökade med 9% till 991 MSEK 2) (910). Resultatet efter finansnetto, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 40 MSEK (56). Helårsresultatet för affärsområdet har påverkats negativt av det avmattade konjunkturläget och den svaga kronkursen. Ett fokuserat arbete för ökade marginaler i kombination med förstärkningen av den svenska kronan har förbättrat täckningsgraderna under det fjärde kvartalet. MediTechs åtgärdsprogram för ökad effektivitet har under året successivt börjat ge effekt. Affärsområdets verksamheter inom diagnostikutrustning samt förbruk ningsvaror för dentala och medicinska tillämpningar har haft en positiv omsättnings- och resultatutveckling jämfört med föregående år. Exempelvis har Triolab under året stärkt sin marknadsposition som en ledande fristående diagnostikaleverantör. Företagen som tillhandahåller laboratorieutrustning samt dotterbolaget inom ädelmetallförädling uppvisar lägre resultat jämfört med föregående år även om en viss återhämtning skett under det fjärde kvartalet. Resul tatet för räkenskapsåret har påverkats negativt med cirka 3 MSEK p g a prisförluster på ädelmetaller. Affärsområde MediTechs struktur är oförändrad i den nya organisationen som gäller fr o m 1 april 2002. Två verksamheter från MediTech ingår i den nya delkoncernen Bergman & Beving Development; ANA Ädelmetall och Specialpapper. Dotterbolaget AB Forssbergs Dental har avyttrats efter räkenskapsårets utgång. Målsättningen är att utveckla MediTech till en ledande aktör inom defi nierade tillväxtområden i Norden. Vid styrelsemötet i Bergman & Beving AB den 16 maj 2002 fattades principbeslut om att MediTech skall utvecklas till sådan nivå att börsnotering eller strukturaffär kan utgöra alternativa utvecklingsvägar på lång sikt. Avser Bergman & Beving proforma, exklusive Addtech och Lagercrantz Group. Ändringar i momslagstiftningen för koncernens ädelmetallverksamhet har fått som konsekvens att nettoomsättningen ökat med 43 MSEK utan att ge resultatbidrag till verksamheten. Rensat för detta har nettoomsättningen ökat med 4%. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT00690/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT00690/wkr0002.pdf Hela Rapporten