Extra bolagsstämma i Bergman & Beving AB 2002 04 10

Extra bolagsstämma i Bergman & Beving AB 2002 04 10 Styrelsen i Bergman & Beving AB har beslutat att kalla till extra bolagsstämma den 10 april 2002 för att föreslå att bolagsstämman beslutar om överlåtelse av egna aktier för infriande av personaloptions program, förändring i styrelsens bemyndigande att förvärva egna aktier, nedsättning av aktiekapital och reservfond samt ändring av bolagsordningen för att möjliggöra nedsättning av aktiekapitalet. Kallelse till extra bolagsstämma beräknas ske den 4 mars 2002. Incitamentsprogram Styrelsen i Bergman & Beving AB har beslutat att tilldela cirka 60 ledande befattningshavare inom Bergman & Beving-koncernen personaloptioner. Styrelsens beslut är villkorat av att extra bolagsstämma beslutar om att återköpta egna aktier skall kunna överlåtas till personaloptionsinnehavare i syfte att fullgöra bolagets åtaganden för programmet. Programmet avses omfatta högst 850 000 personaloptioner, vardera med rätt att förvärva en aktie av serie B i Bergman & Beving AB till en lösenkurs om 110 procent av genomsnittet av aktiekursen under en vecka efter den extra bolagsstämman den 10 april 2002. Optionerna skall kunna utnyttjas för lösen vid vissa tillfällen under perioden 30 november 2004 - 30 juni 2005. Bolaget har tidigare återköpt 765 200 aktier. Bolaget har dessutom avtal om syntetiskt återköpta aktier (1 265 000 stycken). Det är styrelsens avsikt, efter den extra bolagsstämmans beslut, att dessa aktier skall kunna användas för att fullgöra personaloptionsprogrammet. Kapitalstruktur Styrelsen har även beslutat föreslå den extra bolagsstämman den 10 april 2002 att, genom sänkning av akties nominella belopp från 10,00 SEK till 2,00 SEK, nedsätta aktiekapitalet till cirka 57 MSEK (286) samt att dessutom nedsätta reservfonden till cirka 11 MSEK (134). Totalt nedsatt belopp om cirka 352 MSEK föreslås avsättas till fond hänförlig till fritt eget kapital att användas enligt beslut av bolagsstämman. Styrelsens förslag föranleds av att fördelningen av bolagets bundna respektive fria egna kapital förändrats efter utdelningen av aktierna i Addtech AB och Lagercrantz Group AB. Den föreslagna nedsättningen kommer att ge bolaget större handlingsfrihet i arbetet med bolagets kapitalstruktur, både vad avser återköp av egna aktier samt att återföra kapital till aktieägarna. Stockholm den 22 februari 2002 BERGMAN & BEVING AB (publ) För ytterligare information kontakta: Stefan Wigren, VD Bergman & Beving AB, 08-660 10 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/22/20020222BIT00510/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/22/20020222BIT00510/bit0001.pdf