Tools-verksamheten blir Bergman & Bevings kärna för långsiktig tillväxt

Tools-verksamheten blir Bergman & Bevings kärna för långsiktig tillväxt Bergman & Bevings affärsidé bygger på värdeskapande teknikhandel. Koncernen har två verksamhetsområden - Tools och MediTech. Bergman & Bevings omsättning uppgick under verksamhetsåret 2001/2002 till cirka 3,9 miljarder SEK och resultat efter finansnetto till 140 MSEK (pro- forma). Koncernen har cirka 1 400 anställda. Styrelsen inom Bergman & Beving AB har idag genom beslut fastställt företagsledningens förslag avseende koncernens strategiska inriktning för de kommande åren. Innebörden i dessa beslut sammanfattas nedan. Den övergripande och mest centrala ambitionen i koncernens framtida utveckling går ut på att Bergman & Beving skall försöka utnyttja den potential för tillväxt och lönsamhet som identifierats inom det verksamhetsområde som utgörs av det tidigare affärsområdet Tools. Om denna potential skall kunna tas tillvara med kraft förutsätter det en stark fokusering. Mot denna bakgrund har styrelsen under dagens styrelsemöte fattat följande beslut: * Tools-verksamheten blir Bergman & Bevings kärna för långsiktig tillväxt. Strategin för Tools verksamheten kommenteras nedan. * MediTech skall utvecklas till en stark självständig koncern där börsnotering eller strukturaffär skall vara realistiska alternativ på 2- 3 års sikt. MediTechs strategi ligger fast sedan tidigare med utveckling till en stark nordisk aktör inom tre definierade kärnområden: medicinsk och kemisk analys, hälsovård samt medicinteknisk produktion. * Bergman & Beving intar nu en mycket restriktiv hållning till investeringar i nya verksamhetsområden (utanför Tools-verksamheten och MediTech). Strategi - Tools-verksamheten Bergman & Beving innehar en ledande position inom produktområdena verktyg och maskiner, personligt skydd, infästningar, ergonomiska arbetsplatsutrustningar samt industri- och byggförnödenheter i norra Europa. Slutkunderna återfinns i första hand inom industrin och i andra hand inom byggnäringen. Bergman & Bevings roll på denna marknad har sitt ursprung som mellanhand mellan tillverkare och återförsäljare. Bergman & Beving har med denna verksamhet som utgångspunkt redan tagit vissa steg i syfte att integrera bakåt mot leverantörsledet såväl som framåt mot återförsäljarledet. Dessa ambitioner blir genom beslut vid styrelsemötet idag mer uttalade och utgör väsentliga inslag i Bergman & Bevings strategi för tillväxt. Innebörden i dessa ambitioner och strategiska beslut är i korthet: * Bergman & Beving skall integrera bakåt genom att sträva efter att bygga egna varumärken inom väl utvalda produktområden. Integration bakåt syftar bland annat till att: - Säkerställa de värden som skapas i uppbyggnaden av starka varumärken - Via egna varumärken skapa en plattform för geografisk expansion i Europa - Förbättra handelsmarginalerna Bergman & Beving skall sträva efter att inte bedriva egen produktion då detta innebär mindre flexibilitet och kapitalintensiva investeringar. * Bergman & Beving skall integrera framåt genom att utveckla ett starkt koncept för återförsäljare. Med stöd av detta koncept skall en homogen kedja med starka återförsäljare i Norden byggas upp genom partnerskap. Integration framåt syftar bland annat till att: - Säkerställa distributionen av koncernens produkter - Bygga upp varumärkesmedvetandet i slutkundsledet - Utnyttja stordriftsfördelar som möjliggörs genom kedjebildning Exempelvis samordning av IT-lösningar, samordning av inköp, samordning av viss marknadsbearbetning, m.m. I referenssyfte skall ett mindre antal egna återförsäljare etableras eller förvärvas - företrädesvis utomlands. Den nu fastställda strategiska inriktningen för Tools-verksamheten understöds fullt ut av den organisatoriska struktur som trädde i kraft den 1 april 2002. Stockholm den 16 maj 2002 BERGMAN & BEVING AB (publ) För ytterligare information kontakta: Stefan Wigren, VD & koncernchef, telefon 08-660 10 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/16/20020516BIT01220/wkr0002.pdf