b-business partners, Telenor Venture och EDB investerar 50 miljoner i EHAND

Report this content

b-business partners, Telenor Venture och EDB investerar 50 miljoner kronor i EHANDs mobila mjukvara för företag Riskkapitalbolaget b-business partners, som ägs av ledande europeiska industri- och tjänsteföretag som Investor AB, ABB och SEB, investerar 40 miljoner kronor i EHAND AB, som utvecklar mjukvaran som kopplar affärskritiska system till handdatorer. De nuvarande investerarna, norska Telenor Venture AS och EDB Business Partner ASA, investerar ytterligare 10 miljoner kronor. Anders Narvinger, Group Senior Vice President på ABB, blir ny styrelseordförande i EHAND AB. " EHAND är ett företag som har stor relevans för vår ägarkrets och därför tror vi att vi kan addera mycket värde till bolaget. Den mobila affärsnyttan som EHANDs produkter erbjuder kan förbättra företagens verksamhet både internt och i deras kundprojekt.", säger Anders Grudén, Managing Director på b-business partners. "EHAND har en teknikplattform som är ledande på området och har en väl genomarbetad affärsmodell. Vi analyserar kontinuerligt området för mobil och trådlös kommunikation och EHAND är vår första investering i ett mobilt mjukvaruföretag." "Med b-business partners som ägare har vi tillgång till stark finansiell uppbackning och solid industriell kunskap och erfarenhet. Vi når också nya grupper av slutanvändare och kunder genom deras ägarbolag.", säger Markku Huusko, VD, EHAND AB. "Genom Telenor Venture får vi kunskap inom telekom och ett starkt internationellt nätverk. EDB har erfarenhet och kunskap från systemintegration som är en viktig komponent i våra lösningar. Anders Narvinger har en solid industriell bakgrund till EHAND vilket kommer att bli till stor hjälp för oss" "Vi fortsätter investera i EHAND nu när de utvecklas vidare och bygger en stark marknadsposition i Norden inom mobil mjukvara för företagslösningar," säger Rune Rinnan, VD på Telenor Venture AS. "Den mellanvara och de applikationer som EHAND erbjuder visar att företag kan nå verklig affärsnytta med mobila lösningar, både i existerande telekom- infrastruktur, och med nästa generations nätverk och tjänster." "Det ska bli spännande att ta del av de möjligheter och utmaningar som EHAND nu står inför." säger Anders Narvinger, Group Senior Vice President ABB, som blir ny styrelseordförande i EHAND AB. "EHAND säljer produkter till traditionella industri- och tjänsteföretag och jag ser framför mig ett flertal applikationer där EHANDs mjukvara är en del av ett större industriellt IT-erbjudande. Mobil åtkomst till företagsapplikationer kommer att bli en av nyckelfaktorerna för att industriföretag ska bli mer konkurrenskraftiga." För mer information kontakta: Markku Huusko, VD, EHAND AB, Tel:0733- 118 501, 08-5560 9740, markku.huusko@ehand.com Anders Grudén, Managing Director, b-business partners, Tel: 08 - 451 5900, anders.gruden@b-bp.com Patrick Sandahl, Investment Manager, Telenor Venture AS, Tel: +47 916 88 198, patrick.sandahl@telenor.com Anders Narvinger, Styrelseordförande, EHAND AB, Tel: 021 -13 70 20, anders.narvinger@se.abb.com Fotografier finns att ladda ned från www.ehand.com/pressroom Anders Narvinger, 52, har en civilingenjörsexamen från Lunds Tekniska Högskola och en ekonomexamen från Uppsala Universitet. Han har haft flera ledande befattningar inom ABB-koncernen sedan 1972, inklusive VD och koncernchef för ABB Sverige mellan 1996-2001 och nuvarande befattning som Group Senior Vice President. Han är styrelseordförande för Lunds Tekniska Högskola och Lund University Education AB, samt styrelseledamot i Trelleborg AB och Volvo Car Corporation. Dessutom är han medlem i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA). b-business partners är en ny typ av riskkapitalbolag med kontor i Amsterdam, München, London och Stockholm. Målsättningen är att investera i och bygga framgångsrika företag baserade på innovativa business-to- business teknologier och därmed uppnå hög finansiell avkastning. b- business partners ägs av elva ledande multinationella företag - bl a ABB, Investor AB och SEB - som verkar i ett tätt sammanbundet nätverk för att utbyta kunskap och erfarenhet med företagen som b-business partners investerar investeringskapitalet uppgår till cirka EUR1 miljard. http://www.b-bp.com Telenor Venture AS har som mål att utveckla nya, lönsamma affärskoncept inom IT och telekommunikation. Genom att tillföra kapital, kompetens och nätverk bidrar Telenor Venture till att öka värdet på de företag som man har väsentliga ägarintressen i. Telenor Venture arbetar för långsiktig industriutveckling. Telenor Venture AS ägs av Telenor AS och de norska försäkringsbolagen Storebrand, BancBoston Ltd och Gjensidige. http://www.telenor.com EDB Business Partner ASA består av åtta företag med mer än 3 500 anställda och omsatte under år 2000 4,5 miljarder NOK. Koncernen finns representerade i flertalet större städer i Norge samt i Stockholm, Amsterdam, Dublin, Madrid, Philadelphia, Denver och San Diego. EDB är noterade på Oslo-börsen. Företaget är en IT-koncern med fokus på lösningar, konsultverksamhet and drifttjänster. EDBs målsättning är att bli det främsta IT-konsultbolaget i Norden. http://www.edbasa.no EHAND AB gör existerande affärssystem mobila genom att integrera företagsapplikationer och affärssystem med handhållna enheter och nästa generations mobiltelefoner. Målgruppen är rörliga yrkesgrupper som t ex servicetekniker, säljare, tekniker och konsulter. Företaget erbjuder systemutvecklare och systemintegratörer en serverbaserad mjukvaruplattform för företagsapplikationer till handdatorer baserade på operativsystemen Palm OS, Windows CE / Pocket PC och Symbian EPOC. Produkterna, som inkluderar mellanvaran EHAND Connect 2.0 och applikationer som EHAND Time, EHAND Sales samt EHAND Service Order, hjälper till att skapa fördelar så som minskade kostnader, ökade intäkter, bättre beslutsunderlag och ett förbättrat informationsflöde. EHAND grundades 1999 och är idag ett 40-tal personer vid huvudkontoret i Stockholm. Bland EHANDs distributörer och partners finns bl a WM-data, Superoffice, IBS, Handstep, Hogia, Loop, PositionEtt och Actit. http://www.ehand.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010404BIT00860/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/05/20010404BIT00860/bit0001.pdf