Nytt samarbetsavtal med Arbetsförmedlingen skapar möjligheter för B3 inom systemutveckling

Arbetsförmedlingen stärker upp sin IT-avdelning för att säkerställa kontinuerlig utveckling och förbättring av myndighetens systemstöd och har genom en upphandling valt BIDMO som leverantör för detta projekt. BIDMO är ett samarbetsbolag där B3 Consulting Group ingår. Avtalet omfattar uppskattningsvis 10 000 timmar per år, med upp till 5 000 timmar som option, primärt inom området för systemutveckling. Uppdragsperioden sträcker sig från augusti 2023 till augusti 2024, med möjlighet till förlängning i ytterligare ett år.

- Vi gläder oss åt få stötta Arbetsförmedlingen med expertkompetens inom systemutveckling, ett område där B3 är mycket starka med ca 300 utvecklare inom koncernen och där vi har bred kompetens. Arbetsförmedlingen är en av Sveriges största myndigheter med ett viktigt uppdrag och vi ser fram emot att få bidra till den fortsatta digitaliseringsresan, säger Martin Stenström, VD och koncernchef för B3 Consulting Group.

Uppdraget startar med fyra roller i augusti inkluderandes två UX-ingenjörer, en fullstackutvecklare och en Pega-utvecklare, där B3 står för leveransen av en UX-ingenjör och en fullstackutvecklare. Roller som kan tillkomma senare i projektet inkluderar Service design, ytterligare fullstackutvecklare, Pega-utvecklare, testare, produktledare, kravanalytiker och arkitekter.

Syftet med uppdraget är att säkerställa en stabil utveckling och förvaltning med flexibel resursförsörjning av angivna kompetenser över tid, baserat på regelbunden kapacitetsplanering. Konsulterna förväntas arbeta med nyutveckling, förvaltning och incidenthantering av Arbetsförmedlingens systemstöd.

Arbetsförmedlingen har valt BIDMO som leverantör till detta projekt. BIDMO är ett samarbetsbolag beståendes av B3 Consulting Group, IT-Huset, Decerno, Magello och Omgepoint. Konsulterna kommer att samarbeta med Arbetsförmedlingens befintliga teammedlemmar inom området systemutveckling – Java och .Net för att stärka upp inför myndighetens leveranser under åren 2024–2025.

För mer information, kontakta gärna Kasem Ayache, kundansvarig, telefon 070-471 11 79.

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.