Inlärningssystemet Babbel: uttalsövningar nu också för iPhone

Praktiskt på resan: uttalsövningar för iPhone, iPad och iPod touch

Teknisk utveckling: realtidsanalys av uttalet

Kostnadsfria språkappar med glosinlärning på sju språk

Berlin 12 oktober 2010. Inlärningssystemet online Babbel (www.babbel.com) har nu också taligenkänning för de egna språkapparna för iPod, iPod touch och iPad. Med Babbelmobil glosövare kan nu användaren enkelt testa och öva på sitt uttal överallt. Bakom det nya ljudverktyget finns en teknologisk realtidsanalys av uttalet. Alla aspekter av talet utvärderas och användaren får med detsamma en återkoppling av hur bra hans uttal är. Babbels sju språkappar och från och med nu även det sammanlagda utbudet av grundläggande och avancerade glosor på totalt 3000 ord med bilder och exempelmeningar finns att tillgå kostnadsfritt för nerladdning i App Store.

Den föregående versionen har redan mer än 200.000 användare installerat. Den tekniska uppgraderingen av apparna kom till stånd på grund av att många kunder uttryckte en önskan om detta och visar på hur flexibelt och lätt språkinlärning med moderna hjälpmedel fungerar idag. Babbelapparna skapades i samarbete med iPhoneutvecklaren på Berlinfirman Aspirement.

Snabbare uttalskontroll

Med ett modernt inlärlingssystem som Babbel kan man på ett flexibelt sätt lära sig, var, när och hur länge man vill. Oavsett om det är hemma eller på väg, om det handlar om en kort glosövning eller en omfångsrik grammatikkurs-tekniska hjälpmedel som dator eller mobiltelefon gör det möjligt. Med den nya integrerade taligenkänningen kan användaren nu också i iPhone väldigt enkelt öva på uttalet och får genast veta hur bra han uttalar enstaka ord eller fraser som är användbara i vardagen.

Och så här fungerar taligenkänningen: språkeleven uttalar enstaka ord eller hela meningar. Den av Babbel utvecklade alogritmen jämför användarnas uttal med uttalet på modersmålsnivå. Användaren får med detsamma ett utslag på en skala mellan 0 och 100. Om resultatet ligger på 50 punkter eller högre är uttalet även internationellt begripligt. Uttalet kan sedan repeteras så ofta man vill och på det viset bli perfekt. Detta skyndar inte bara på inlärningsprocessen utan förbättrar också tilliten till den egna språkfärdigheten.

Tekniskt ledande på marknaden inom webbaserad språkinlärning

Taligenkänning som en mobilapplikation är en ny teknologisk milstolpe för vårt inlärningssystem” enligt Markus Witte, verkställande direktör på Babbel. “Vi ser inte bara till att det är högsta kvalitet på innehållet, utan också på det tekniska. Trots alla finesser är det fortfarande lätt att använda-när allt kommer omkring så handlar det om att man så snabbt och lätt som möjligt ska kunna lära sig ett språk. “

Appar för vart och ett av de sju språken kan när som helst laddas ner gratis i App Store och installeras i iPhone, iPad eller iPod touch. Utöver de 3000 grundläggande och avancerade glosorna står för registrerade användare även uppfriskaren till förfogande som kommer ihåg på vilken kunskapsnivå man befinner sig och påminner om vilka glosor som behöver repeteras.

Med det kostnadsfria kontot kan man även pröva på utbudet online på www.babbel.com. För personer med svenska som modersmål finns där nu nya repetitionskurser på språken engelska, spanska, franska, tyska och italienska redo att använda. Denna kurs kostar 5,95 € per månad och språk. En testlektion för varje språk är kostnadsfri.

Klicka här för App Store nedladdningar för varje språk:

För vidare information och bilder om Babbel på

eloefgren@babbel.com

Om Babbel

Babbel är ett inlärningssystem online för främmande språk. Utöver websidan www.babbel.com finns det appar för iPhone och en ordövare att ladda ner. Nybörjaren och den som vill fräsha upp kunskaper hittar hos Babbel interaktiva övningar på engelska, franska, spanska, italienska, brasiliansk portugisiska, svenska och tyska. Utöver olika kurser finns ett omfattande grundutbud av ord och möjlighet att bygga ett eget ordförråd, grammatikövningar och uttalsövningar att tillgå. Mer än 800.000 användare från över 200 länder har redan registrerat sig och 200.000 iPhoneappar har laddats ner.

Babbel drivs av LessonNine GmbH i Berlin. Företaget grundades i augusti 2007 och har idag runt 40 fast anställda och frilansare. Sedan juli 2008 har Kizoo AG och VC-Fonds Berlin en andel i Lesson Nine. Vidare information på: http://de.babbel.com

Taggar: