Färdigblandad nyhet från Bacardi – Drinken Mojito lanseras på flaska

Report this content

Nu behövs inte längre en duktig bartender för att en perfekt blandad Mojito ska kunna avnjutas. Den klassiska Bacardidrinken som består av Bacardi Superior Rom, sockerlag, lime, sodavatten samt myntablad och vars historia går tillbaka ända till slutet av 1500-talet, lanseras nu på flaska på Systembolaget – färdigblandad och klar att dricka.

Mojito – Kubas inofficiella nationaldrink, har de senaste åren etablerat sig i Sverige som en stor favorit och många är antalet som sålts i svenska barer. Detta grundar sig troligtvis i den unika kombinationen av smaker. I slutet av mars lanseras nu en perfekt färdigblandad Mojito på Systembolaget. Bacardi Mojito passar utmärkt som sällskapsdrink och som fördrink vid middagsbjudningen. – Det här är något helt nytt på den svenska marknaden. Den smakar som om du beställt den i en bar men egentligen har du bara tagit fram ett glas, haft i isbitar och sedan fyllt på med välkyld Bacardi Mojito, säger Petra Caspolin, produktansvarig på Bacardi AB. En drink med lång historia Mojitons historia går tillbaka så långt som till 1500-talet. Enligt legenden härstammar Mojito från "The Draque", en drink som skapades av Sir Francis Drakes sjörövare. Aguardiente, som var den råa föregångaren till dagens rom, blandades med socker, lokala färska limefrukter och mynta. År 1862, kort efter att Don Facundo Bacardí Massó hade skapat Bacardi rom, så ändrades det ursprungliga receptet till att baseras på rom istället, och den första Mojiton var född. Ordet Mojito kommer av det spanska ordet 'Mojo', som betyder ”att kasta en liten förtrollning”. På 1940-talet anknöts drinken till en av Kubas mest berömda barer: La Bodeguita de Medio där Havannas innefolk höll till. En annan som spenderade mycket av sin tid där var Ernest Hemingway och drinken blev snabbt en av hans favoriter och han såg sedan till att Mojito fick en internationell spridning. Bacardi Mojito innehåller 14,9 % procent alkohol och säljs från den 24 mars på Systembolaget. Flaskan innehåller 70 cl och kostar 169 kronor. Artikelnummer: 769-01 Bilder finns bifogade i detta utskick. För mer information och produktbilder kontakta gärna: Petra Caspolin, Senior Brand Manager Bacardi AB, 08-566 480 03, 0702-766 733, pcaspolin@bacardi.com Bacardi AB är ett svenskt dotterbolag till Bacardi Limited, världens största privatägda spritföretag. Redan 1862, i Santiago de Cuba, revolutionerade Don Facundo Bacardí Massó spritindustrin då han skapade världens första lagrade ljusa rom. Idag producerar och marknadsför dotterbolagen inom koncernen fler än 200 internationellt erkända spritvarumärken, bland andra BACARDI Rom, världens ledande romvarumärke; MARTINI Vermouth, världsledande inom Vermouth; GREY GOOSE Vodka, världens mest sålda super-premium vodka; DEWAR'S blended Scotch whisky, USA's mest sålda blended Scotch whisky och BOMBAY SAPPHIRE Gin, världens största premium-ginvarumärke. BACARDI, fladdermuslogotypen och alla andra logotyper som finns på produkter från Bacardi är registrerade varumärken under Bacardi & Company Limited eller under andra dotterbolag till Bacardi Limited.