Klassisk drink i ny tappning – Färdigblandad Bacardi & Cola på burk

Report this content

I oktober kommer svenska Bacardi med ännu en nyhet – en färdigblandad rom och cola på burk. Den klassiska drinken skapades en gång i tiden på Kuba under namnet Cuba Libre och är än i dag en av världens mest beställda drinkar. Till Sverige kom kombinationen rom och cola i mitten på 1900-talet och var då en av de första kolsyrade drinkarna. Nu är det möjligt att få originalet blandad och färdig på burk – klar att serveras väl kyld.

Bacardi & Cola är en färdigblandad drink på burk, baserad på ljus rom som är lagrad på ekfat. När den nu blandas med cola skapas Bacardi & Cola, precis som originalet Cuba Libre. Enligt historien ska drinken för första gången ha blandats av en amerikansk soldat under slutet av 1800-talet. När det kubanska frihetskriget närmade sig sitt slut firades segern med en drink som skulle förena USA och Kuba. Cola blandades med Kubas stolthet och originalet bland ljus rom – Bacardi Superior – och de amerikanska soldaterna skålade för Kubas frihet: ” Por Cuba Libre!”, eller på svenska ”För ett fritt Kuba!”.

Lätt att servera och lätt att ta med
Den klassiska drinken rom och cola som nu kan köpas på burk passar utmärkt som sällskapsdrink och den mindre förpackningen gör det smidigt och enkelt. Den är perfekt att ha hemma i kylskåpet, redo att serveras välkyld eller att packa ned för att ta med på picknick, till stugan och på resor.

– Rom och cola är en klassisk kombination och mångas favoritdrink. Bacardi & Cola är ett enkelt sätt att få njuta av en välsmakande rom och cola även utanför krogen. Den innehåller en noga utvald mängd av rom och cola med en perfekt balans mellan romens styrka och colans sötma, säger Maria Hedengren, Brand Manager på Bacardi AB.

Bacardi & Cola innehåller 7 % alkohol och säljs från den 1 oktober 2010 på Systembolaget.
Burken innehåller 250 ml och kostar 24.90 kronor.
Artikelnummer: 72014

Produktprover finns att tillgå från den 10 september.

Bilder finns bifogade i detta utskick.
För mer information, produktbilder och produktprover kontakta gärna:
Maria Hedengren, Brand Manager Bacardi AB, 08-566 480 02, 0703-32 80 02, mhedengren@bacardi.com

Bacardi AB är ett svenskt dotterbolag till Bacardi Limited, världens största privatägda spritföretag. Redan 1862, i Santiago de Cuba, revolutionerade Don Facundo Bacardí Massó spritindustrin då han skapade världens första lagrade ljusa rom. Idag producerar och marknadsför dotterbolagen inom koncernen fler än 200 internationellt erkända spritvarumärken, bland andra BACARDI Rom, världens ledande romvarumärke; MARTINI Vermouth, världsledande inom Vermouth; GREY GOOSE Vodka, världens mest sålda super-premium vodka; DEWAR'S blended Scotch whisky, USA's mest sålda blended Scotch whisky och BOMBAY SAPPHIRE Gin, världens största premium-ginvarumärke.

BACARDI, fladdermuslogotypen och alla andra logotyper som finns på produkter från Bacardi är registrerade varumärken under Bacardi & Company Limited eller under andra dotterbolag till Bacardi Limited.