UPPSKATTADE BACKATURNÉN AVSLUTAD

Report this content

Under hösten har nästan 300 svenska skolor runt om landet fått ta del av en rikstäckande utbildningsturné som en del av Backa – initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar. Igår ägde det sista turnéstoppet rum i östra Stockholm, totalt har 1500 elever och skolledare utbildats i för att förebygga sexuella kränkningar i skolan. Varje deltagande skola har i samarbete mellan elever och skolledare tagit fram en konkret handlingsplan för arbetet framåt.

Vi har fått otroligt positiv återkoppling från både elever och skolpersonal. Vi har till exempel hört om skolor som efter utbildningen jobbar aktivt med sina nya handlingsplaner och elever som bildat Backa-grupper för att driva frågan vidare på sin skola. Det är ett bevis på att normer går att förändra och att turnén gjort nytta, men än finns det väldigt mycket kvar att göra och verklig förändring kräver ihärdighet och samarbete, säger Theres Sysimetsä, projektledare för Backa initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar.

Turnén har varit startskottet på initiativet som kommer att pågå fram till 31 juni 2019 i form av digitala utbildningsinsatser, opinionsbildning och kunskapsspridning med syftet att skapa en skola fri från sexuella kränkningar. Nästa steg av Backainitiativet lanseras i början av nästa år, då allmänheten kan ta del av utbildningens material och metoder på backa.org.

På turnén har vi märkt vilket otroligt engagemang det finns för de här frågorna, och det är tydligt att skolorna själva vill jobba vidare med de här frågorna. Många av skolledarna har också visat uppskattning för att de fått lyssna till eleverna under en hel dag. Genom att höra deras berättelser och förstå deras verklighet kan de göra ännu mer nytta och arbeta för en skola fri från sexuella kränkningar. Hela Backainitiativet handlar just om samarbete mellan elever och skolpersonal, säger Theres Sysimetsä.

Backa – initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar pågår fram till sommaren 2019, och är finansierat av regeringen som en del i de insatser i skolan efter #metoo som tillkännagavs den 28 juni 2018. Syftet är att skapa en bättre arbetsmiljö för eleverna genom kompetenshöjande insatser och stärka det förebyggande arbetet mot sexuella kränkningar i skolan. Bakom initiativet står Sveriges Elevkårer, Sveriges Elevråd, Sveriges elevråd SVEA, Sveriges Skolledarförbund och Lärarförbundet Skolledare.

Theres Sysimetsä,
Projektledare Backa
Mejl: jagbackar@backa.org
Telefon: 070-965 55 38

Backa – initiativet för en skola fri från sexuella kränkningar är ett initiativ som organiseras av Sveriges Elevkårer, Sveriges Elevråd, Sveriges elevråd - SVEA, Sveriges Skolledarförbund och Lärarförbundet Skolledare. Backa är en kunskapsplattform med syfte att skapa och samla engagemang, sprida kunskap, förmedla verktyg och främja samverkan mellan intressenter. Backa finansieras av Skolverket och pågår mellan oktober 2018 och juni 2019. Läs mer på www.backa.org.

Taggar: