Etanolbilarna hetaste segmentet

Report this content

- Svenskarnas aptit på etanolbilar fortsätter trots de låga bensin- och dieselpriserna, konstaterar Per Carstedt, ordförande i BAFF (BioAlcohol Fuel Foundation). Etanolbilar är ett av de hetaste segmenten på den svenska marknaden. Andelen ökade under fjolåret från 12 till 25 procent.

Sverige fortsätter att inta tätpositionen i Europa för låga utsläpp av fossil koldioxid från nya bilar mycket tack vare etanolbilarna. För tre år sedan låg Sverige sämst till.

– Vi är ett föredöme när det gäller att reducera utsläppen av fossil koldioxid från personbilstrafiken, säger Carstedt. Tyvärr är spelreglerna för denna positiva utveckling på väg att ändras i mycket negativ riktning. Hotet kommer bl a från ändrade regler för miljöbilspremier, boendeparkering och trängselskatt i Stockholm.

Det är viktigt att det politiska systemet står kvar vid de långsiktiga beslut som tidigare tagits. Detta är avgörande för en fortsatt positiv utveckling för CO2-jakten och miljöbilar i Sverige. Och dessutom en stor förtroendefråga.

- Under 2009 har Sverige den största möjligheten att påverka omvärlden, både som ordförandeland inom EU och vid klimatmötet i Köpenhamn, om vi kan visa goda exempel där vi kombinerar ekonomisk utveckling med kraftigt sänkta CO2-utsläpp säger Carstedt.

Även vid låga oljepriser är en riktig prisrelation mellan etanol och fossila drivmedel avgörande för en fortsatt framgångsrik försäljningsutveckling för icke-fossila drivmedel.