Etanolen hållbarhetsgranskad

Report this content

Brasilianska företag, som levererar verifierat hållbar etanol till det svenska E85-bränslet, sköter sig bra enligt en rapport från det oberoende revisionsföretaget SGS. Rapporten presenterades vid ett seminarium i Stockholm på fredagen. Alla företag som exporterar etanol till SEKAB i Sverige har kontrollerats.

– Varken slav- eller barnarbete förekommer och det sker inte någon avverkning av regnskog, konstaterade Vanda Nunes från SGS vid det av BAFF (BioAlcohol Fuel Foundation) arrangerade seminariet.

SGS har också inspekterat markanvändning, arbetsförhållanden, transporter och bostäder samt genomfört intervjuer med arbetare på sockerrörsfälten om rättigheter och säkerhetsåtgärder.

– Vi har lärt oss mycket av denna första verifiering, framhöll Nunes. Våra inspektörer har bidragit till viktiga förändringar, bl a när det gäller att få arbetarna att använda den säkerhetsutrustning och de skydd som krävs.
Kriterierna för den hållbara etanolen skärps under 2009.
Peter Roberntz gav vid seminariet WWF:s syn på ansvarfulla drivmedel och underströk att det är viktigt att ett internationellt system för certifiering av biodrivmedel snabbt kommer fram.

– SEKAB:s verifierat hållbara etanol är ett bra första steg men avhandlar bara frågor som är relevanta för Brasilien, framhöll Roberntz.

Anders Wijkman, europaparlamentets rapportör när det gäller hållbarhetsfrågor, uttryckte besvikelse över att någon överenskommelse om internationella kriterier ännu inte kommit till stånd.

– EU arbetar med ett förslag som kan utvecklas i takt med att internationella kriterier fastställs sade Wijkman. Nästa steg är att även andra sektorer blir hållbarhetsgranskade – t ex livsmedelsindustrin.

Mattias Goldmann, Gröna Bilister, gav sitt stöd åt SEKAB:s initiativ.

- Ännu inte perfekt men ett steg i rätt riktning, konstaterade Goldmann. Men varför ställer vi inte samma hållbarhetskrav på t ex socker, soja, bensin och diesel?

SEKAB importerar merparten av den etanol som ingår i E85 och utvecklar etiska och ansvarsfulla etanolprojekt i Afrika samt processer för produktion av den andra generationens etanol från cellulosa.

Presskontakt:
Annika Carstedt Parmlid, 0702-526767