• BAGGIUM/

10-års jubilerande Göteborgs Praktiska Gymnasium startar ny järnvägsutbildning!

Report this content

På torsdag slår Göteborgs Praktiska Gymnasium upp portarna igen efter sommaruppehållet. I år är det 10 år sedan första årskullen satte sina avtryck i skolans korridorer.

- Det har varit tio år av expansion och utveckling. Det roligaste som hänt under de här tio åren är att vi 2006 blev utsedda till modellskola för Sverige vad beträffar lärlingsutbildning, säger Jan Ekander, Rektor Göteborgs Praktiska Gymnasium. Under 10 år har många nya program tagits fram och det senaste programmet börjar nu till hösten. Tillsammans med Banverket startar Göteborgs Praktiska Gymnasium en järnvägsutbildning med inriktningarna bantekniker och el/signaltekniker. Förhoppningen är att få en kontinuerlig tillgång av kompetenta medarbetare samt att få en sänkt medelålder inom järnvägsbranschen. - Järnvägsutbildningen tillsammans med Banverket är en utmaning. Efter ett års planerande går vi nu till genomförande och vi ser verkligen fram emot att ta in ca 20 elever i åk 1 fördelade på Banteknikerprogrammet och El/Signalprogrammet. Båda utbildningarna är framtidsutbildningar och garanterar jobb direkt efter avslutad utbildning. Begynnelselönen kommer att ligga strax under 25 000 kr, avslutar Ekander. Fotnot: Det finns även andra branschanpassade utbildningar på Göteborgs Praktiska Gymnasium, som samarbetet med Stenaline, där skolan utbildar fartygselektriker. Kontakt: Jan Ekander, Rektor, Göteborgs Praktiska Gymnasium 070- 392 39 55 jan.ekander@baggium.se Annica Borssén, Bitr. Rektor, Göteborgs Praktiska Gymnasium 070- 244 01 60 annica.borssen@baggium.se PressKontakt: Tua Johansson Informatör, Baggium AB Tel: 031- 795 38 75 Mobil: 070- 530 49 26 E-mail: tua.johansson@baggium.se