• BAGGIUM/

Göteborgs Praktiska Gymnasium Modellskola för Gymnasial Lärlingsutbildning 2006

Report this content

Idag utses Göteborgs Praktiska Gymnasium till Modellskola för Gymnasial Lärlingsutbildning i Sverige. Urvalskommittén har bestått av: Yrkesutbildningsdelegationen, Myndigheten för skolutveckling, Skolverket, LO, Svenskt näringsliv och Lärarförbundet. Göteborgs Praktiska Gymnasium bedriver en modern lärlingsutbildning inom gymnasieskolans ram. Huvudman för skolan är Baggium AB. Baggiums gymnasiala yrkesutbildning har visat sig vara mycket framgångsrik för elever som lär sig bäst när teori och praktik varvas flitigt. Ungdomar som väljer denna modell lär sig handlaget ute på en riktig arbetsplats. Eleverna får både en yrkesutbildning och behörighet till högskolestudier. Utbildningsmodellen har tidigare utsetts som "Lärande exempel" av Skolverket. Stockholms, Göteborgs, Malmö, Varbergs, Skövde, Västerås, Trollhättans, Faluns, Sundsvalls, Kalmars, Karlstads, Södertälje, Linköpings och Jönköpings Praktiska Gymnasium (Baggiums Praktiska Gymnasier) kan förutom att ge en högkvalitativ praktisk kompetens även ge eleverna en god allmänteoretisk kunskapsbas. I ett omfattande samarbete med branscherna fordon, energi, industri, låssmed/larmtekniker, måleri med mera har våra praktiska gymnasier byggt upp en utbildningsform där en stor del av inlärandet sker ute på riktiga företag. På så sätt lär sig eleven den senaste tekniken i denna nya form av lärlingsutbildning. Baggiums Praktiska Gymnasier har genom sina fristående gymnasieskolor sedan 1999 visat vägen för en modern yrkesutbildning och även skaffat oss viktiga erfarenheter inom arbetsplatsförlagd utbildning och lärandet i arbetslivet. Detta ligger helt i linje med den nationella skolpolitiska strävan mot bättre kvalitet på yrkesutbildningarna i Sverige. Göteborgs Praktiska Gymnasium är en liten skola med små undervisningsgrupper och ett trevligt och dynamiskt arbetsklimat. Tre saker kännetecknar våra skolor: - Allt man kan lära sig ute skall läras ute, resten inne - Våra skolor är små och individualiserade - Vi har en skola för alla Göteborg 18 maj 2006 Claus Forum, Utbildningschef Tel 031 7953904, 070 514 3955