Bahco goes rock’n roll – ny samarbetspartner till Sweden Rock

Bahco går in som samarbetspartner till Sweden Rock, en allians som resulterat i en specialutgåva av bolagets klassiska verktyg. Nitar och läder har tagit skiftnyckeln till en helt ny nivå och coolare skruvmejslar går helt enkelt inte att hitta. Bahco Sweden Rock Limited Edition är verktyg med attityd!

– Bahcos verktyg har alltid varit besjälade med rock‘n roll. Vår specialdesignade upplaga för Sweden Rock gör att rockattityden syns även på utsidan. Nu är våra verktyg rock‘n roll inifrån och ut, säger Stephan Widmark, VD Bahco Sverige.

I höstas gjorde Bahco en kundundersökning där det framkom att kunder och återförsäljare uppskattade i stort sett allt med Bahcos verktyg. Kvalitet, ergonomi, utbud, allt var bra förutom en sak – imagen. En kund skrev i en kommentar att Bahco borde vara lite mer rock’n roll.

– Det där tog vi verkligen till oss, ibland räcker det inte med att rocka på insidan, det måste synas utanpå för att du ska bli en riktig stjärna, säger Stephan Widmark.

Kontakter togs med Sweden Rock som tände på alla cylindrar. De inledande samtalen har inte bara lett till att Bahco går in som samarbetspartner till festivalen, Bahco har också tagit fram en exklusiv och begränsad upplaga med specialdesignade verktyg.

– Genom att lägga till klassiska rockmarkörer som nitar, läder, piercings och tatueringar i den visuella identiteten, men ändå behålla en klar Bahcoprofil, skapar vi en tydlig distinktion mellan ordinarie sortiment och Sweden Rock Limited Edition, säger Stephan Widmark.

Produkterna har anpassats både i sitt visuella utförande och på förpackningarna där man arbetat med svarta och vita färger samt inslag av metall för att accentuera rockprofilen.

Sweden Rock loggan har laseretsats in i stålet och pryder bland annat den klassiska skiftnyckeln samt en skruvmejsel, såg och polygrip.

Någon byrå har inte varit inblandad i processen. Både idé och design kommer från medarbetarna på Bahcos marknads- och produktutvecklingsavdelning.

– Vi insåg att vi till mans är lite som våra verktyg, det inre avspeglas inte riktigt i det yttre. Nu har vi låtit våra inneboende rocksjälar leva ut i produkterna och resultatet talar för sig självt, konstaterar Stephan Widmark.

På Sweden Rock är man glada över att kunna välkomna just Bahco som ny samarbetspartner till festivalen.

– Det är klassiska verktyg med kärna av stål och en historia att berätta– mer rock’ n roll än så kan det knappast bli, säger Mats Natvig, VD för Sweden Rock.

Faktaruta
• Verktyg som specialdesignats för festivalen är den klassiska skiftnyckeln, skruvmejslar, griptänger samt en såg.
• Upplagan är begränsad och säljs enbart hos utvalda leverantörer.
• Ahlsell saluför samtliga verktyg i Bahcos Sweden Rockkollektion. Såg och skiftnyckel kommer att finnas till försäljning under mars månad. Sidavbitare och polygrip kommer till butikerna i april, skruvmejslar säljs enbart under maj månad.
• Woody säljer enbart sågen i Bahcos Sweden Rockkollektion, kommer att finnas i butikerna under mars, april och maj månad.
• Sweden Rock pågår 3 – 6 juni i Sölvesborg.

För ytterligare information:

Stephan Widmark, VD Bahco Sverige, tele: 0171-478201