Fann guldklimp sin i nyinköpta hylsnyckelsats

Report this content

"Jag trodde inte mina ögon”, säger Paavo Piitulainen, VD för Raumaster AB i Västerås, när han berättar om sin upptäckt. Det var när den nya hylsnyckelsatsen, inhandlad hos Dahl Sverige AB’s butik i Västerås, skulle användas för första gången som upptäckten gjordes. Hela hylsnyckelsatsen blänkte av guld!

Under sommaren 2012 fylldes lagren på 64 DahlCenter runt om i Sverige med 700 hylsnyckelsatser från Bahco i samband med en kampanj. En av hylsnyckelsatserna hade, i största hemlighet, kompletterats med ett sigillförsett värdebevis samtidigt som hylsorna förgylldes med guldfärg. Det medföljande värdebeviset skulle efter upphittandet bytas ut mot en hylsa i 18-karats guld.

Ett fåtal personer från Bahco och Dahl kände till kuppen men de visste inte på vilket DahlCenter hylsnyckelsatsen hamnade. Sedan i somras har det varit spänd väntan hos de berörda.

Spänd väntan på vinnaren
Onsdagen den 17 oktober ringer Paavo Piitulainen till Stephan Widmark, VD för Bahco, och meddelar att han funnit den gyllene hylsnyckelsatsen och värdebeviset med telefonnumret till Stephan.

– Först undrade jag vad det var som blänkte i min nya hylsnyckelsats, säger Paavo. När jag insåg att jag hittat en Bahcohylsa i äkta guld så skrämde jag nog en och annan kollega med mitt glädjetjut.

– Jag stod och borstade tänderna på ett hotellrum i Malmö när Paavo ringde och meddelade att han funnit den gyllene hylsnyckelsatsen. Glädjen i hans röst var svår att ta miste på, säger Stephan Widmark.

Stephan fortsätter:

– Vi blev också glada och väldigt lättade eftersom vi, några dagar tidigare, fått besked om att 98 procent av hylsnyckelsatserna var sålda och ingen hade ringt. Det var ett förlösande samtal.

Guldhylsan som Paavo fick, i utbyte mot värdebeviset, är framtagen i ett samarbete mellan Bahco och Dahl Sverige AB och tillverkad i vinnarens hemstad Västerås. Hylsans guldvärde är drygt 10 000 kronor.

– En av de största svårigheterna har varit att hålla tyst om detta. Om informationen hade läckt ut så fanns risken att det legat öppnade hylsnyckelsatser i våra butiker, säger Daniel Lindberg, produktchef på Dahl Sverige AB.

Nästa kupp
Den spännande väntan på att någon skulle hitta guldskatten har gett båda företagen blodad tand på att hitta på nya spännande aktiviteter.

– Våra verktyg är uppskattade och välkända bland yrkesfolk men detta överraskade säkert många, framför allt Paavo på Raumaster AB som hade turen att hitta vår guldhylsa, säger Stephan Widmark. Anledningen till att vi valde att lägga med ett värdebevis i stället för guldhylsan var att vi ville vara säkra på att få kontakten med den som hittade hylsnyckelsatsen.

– Att man kan göra fina fynd i våra butiker känner våra kunder till men att de ska hitta en guldklimp bland verktygen, det är nog inte något de väntar sig. Inte ens hos oss på Dahl, avslutar Daniel Lindberg.

För ytterligare information, kontakta:
SNA Europe [Sweden] AB

Stephan Widmark, Verkställande direktör på SNA Europe [Sweden] AB
E-post: stephan.widmark@snaeurope.com

I SNA Europe ingår varumärkena Bahco, Irimo och Lindström

Taggar:

Citat

Våra verktyg är uppskattade och välkända bland yrkesfolk men detta överraskade säkert många, framför allt Paavo på Raumaster AB som hade turen att denna gång att hitta vår guldhylsa
Stephan Widmark