Gnist- och rostfria verktyg från Bahco

- möter nya krav och förbättrar effektivitet och säkerhet

Två verktygsfamiljer från Bahco möter marknadens nya krav vid exempelvis arbete i batterifabriker och renrum. Vid arbetet i renrum innebär de rostfria verktygen att användaren kan ha verktygen tillgängliga utan att behöva lämna rummet, något som betydligt effektiviserar arbetet. Verktyg inom dessa områden har funnits hos Bahco tidigare men med de nya verktygen är de båda sortimenten nu kompletta.

Typiska användningsområden för rostfria verktyg är i renrum, inom livsmedels- och fordonsindustri men också inom medicinsk och kemisk industri. Andra målgrupper är hantverkare som arbetar med rostfria material som då undviker järnföroreningar vilka annars kan överföras från verktyg till det rostfria fästelementet, som i sin tur börjar rosta.

Bahcos gnistfria verktyg är utformade för användning i potentiellt explosiva miljöer som den petrokemiska industrin, i gruvor, batterifabriker och i pulverlackeringsanläggningar. Det är också med gnistfria verktyg som tankar och andra brandfarliga utrymmen ska rengöras.

För räddningstjänst som arbetar med olyckor där exempelvis elbilar är inblandade är de gnistfria verktygen ett måste.

Bahcos två verktygsfamiljer, gnist- och rostfritt, möter marknadens tuffa och delvis nya krav som till exempel arbetet i de nya batterifabrikerna, säger Michael Hellsten, försäljningschef för Bahco i Sverige. Våra rostfria verktyg möter de krav som ställs vid till exempel underhåll av processutrustning i renrum och andra sterila och kritiska miljöer.

Helt och hållet rostfritt för rostfritt

Bahcos rostfria verktygsvagnar är en perfekt och skyddande förvaringsplats för företagets rostfria verktyg. Allt, från stomme till lådor och handtag, är tillverkat i rostfritt stål.

Till verktygsvagnarna finns speciella livsmedelsinlägg, tillverkade i transparent akrylglas, PMMA Altuglas, som är helt fria från Bisfenol A, säger Michael Hellsten. Materialet har utformats och utvecklats speciellt för att uppfylla EU´s allra senaste förordningarna och alla de viktigaste nationella förordningarna i Europa.

Bahcos rostfria verktyg har en hög halt av krom (ju högre kromhalt, desto högre korrosions-beständighet hos rostfritt stål) och tillverkas i AISI 420, ett material med hög hållfasthet och utmärkt korrosionsbeständighet. Det är också magnetiskt under alla förhållanden och tillverkat enligt de internationella standarderna för DIN och ISO, anpassat till verktyget.

Bahcos gnistfria verktyg är tillverkade i koppar-beryllium (Cu-Be) eller aluminium-brons (Al-Br) beroende på verktyg och krav på dess användning. Det är viktigt att gnistfria verktyg hålls rena och fria från järn eller andra föroreningar som kan hämma verktygets viktiga egenskap. En annan viktig egenskap för de gnistfria verktygen är att de är omagnetiska, Cu-Be till 100% och Al-Br till 99,9%, en egenskap som i vissa tillämpningar är helt avgörande.

För mer information om:

Bahcos rostfria verktyg, klicka här

Bahco gnistfria verktyg, klicka här

Michael Hellsten
Försäljningschef för Bahco i Sverige
T: 0171-47 82 20
E: michael.hellsten@snaeurope.com
W: www.bahco.com/se_sv/

A: SNA Europe Industries AB, Box 83, 745 22 Enköping

Företaget har ett brett sortiment av handverktyg såsom skiftnycklar, tänger, sågar och filar och är en av världens största tillverkare av handsågar och sågblad. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, god design, och prisbelönt ergonomi. Bahco finns representerat i ett 40-tal länder med tillverkning i 6 länder i Europa.

Den svenska verksamheten sysselsätter ca 275 medarbetare fördelade på orterna Enköping, Edsbyn och Lidköping. Varumärket Bahco ägs av SNA Europe som ingår i Snap-on Inc, med huvudkontor i Kenosha, Wisconsin, USA.

Taggar:

Citat

Bahcos två verktygsfamiljer, gnist- och rostfritt, möter marknadens tuffa och delvis nya krav som till exempel arbetet i de nya batterifabrikerna. Våra rostfria verktyg möter de krav som ställs vid till exempel underhåll av processutrustning i renrum och andra sterila och kritiska miljöer.
Michael Hellsten, försäljningschef för Bahco i Sverige
Till verktygsvagnarna finns speciella livsmedelsinlägg, tillverkade i transparent akrylglas, PMMA Altuglas, som är helt fria från Bisfenol A. Materialet har utformats och utvecklats speciellt för att uppfylla EU´s allra senaste förordningarna och alla de viktigaste nationella förordningarna i Europa.
Michael Hellsten, försäljningschef för Bahco i Sverige