2015 Delårsrapport 2

Prognos 2015: +77 MSEK

REKORDTILLVÄXT UPPSKRIVNING AV PROGNOS

ANDRA KVARTALET I SAMMANDRAG

• Omsättningen uppgick till 154,4 MSEK (125,6 MSEK).

• Resultat innan avskrivningar (EBITDA) uppgick till 25,4 MSEK (22,5 MSEK).

• Resultatet (EBIT) före skatt uppgick till 19,5 MSEK (18 MSEK).

• Resultat efter skatt uppgick till 15,4 MSEK (13,7 MSEK).

Siffror inom parentes avser kvartal 2, år 2014.

Det andra kvartalet 2015 präglas av en fortsatt kraftig organisk tillväxt på såväl företags- som privatsidan. Omsättningen når en ny rekordnivå på 154,4 MSEK. Samtliga affärsområden – bredband, telefoni och tjänster i datahallarna – uppvisar en positiv utveckling med god lönsamhet. I juni genomförs ett förvärv av internet- och telekomoperatören Tyfon för 70 MSEK. Bolaget har ungefär 30 000 kunder (både företag och privatkunder) och är framför allt verksamt som bredbandsoperatör i stadsnät i Sverige. Förvärvet genomförs med kontanter, och innebär ingen utspädning av aktierna i Bahnhof. Det är nu möjligt att uppnå kostnadsmässiga synergier genom att använda Bahnhofs kraftfulla infrastruktur som teknikplattform för Tyfons tjänster. Bahnhof skriver upp prognosen avseende omsättning och vinst för helåret 2015. Bakgrunden är en hög tillväxt och en fortsatt god lönsamhet. Till den positiva utvecklingen bidrar förstås förvärvet av Tyfon (som påverkar utfallet från och med juni månad 2015).

På företagssidan är Bahnhof den naturliga partnern för finans- och mediabranschen. Under det andra kvartalet har vi även attraherat flera medicinteknik- och läkemedelsbolag som bedriver forskning på hög internationell nivå. Bahnhof lockar särskilt företag och branscher som ställer extrema krav på datasäkerhet, där affärskritiska företagshemligheter kräver maximal sekretess. Försäljningen av nättjänster går mycket starkt, men nu ökar även antalet beställningar av tjänster i datahallarna. Det handlar både om fysisk co-location och tjänster som bygger på Managed Services, där vi tar ett utökat drifts- och helhetsansvar för kundens IT-system. Bahnhof tillhandahåller innovativa och världsledande miljölösningar för våra IT-tjänster. Våra tre största datahallar i Stockholm City är samtliga anslutna till fjärrvärmenätet. Inom kort ansluts även datahallen i centrala Malmö. All energi som förbrukas av servrar i datahallarna återanvänds, överskottsvärmen vädras inte ut i atmosfären som i konventionella anläggningar. Bahnhofs spetsteknik inom detta område är inte bara bra för miljön; den är också en viktig profilfrå- ga som våra kunder använder i sin egen marknadsföring. Den finansiella situationen är mycket god. Kassaflödet är visserligen negativt under det andra kvartalet. Men det hänger samman med en rekordstor utdelning till aktieägarna i maj (drygt 32 MSEK) samt förvärvet av Tyfon i juni (70 MSEK). Bahnhofs likvida medel är den sista juni 2015 drygt 95 MSEK.

Bahnhof är en utmanare till de största telekomjättarna. Bahnhof bygger egen infrastruktur, men samarbetar även med andra aktörer. Vi växer i allians med andra, och vi ser synergier med återförsäljare och partners som en naturlig del av vår affär. Bahnhofs filosofi är baserad på en jordnära och entreprenörsmässig syn på tillväxt. Vår styrka är kombinationen av innovationer och nytänkande, som förenas med en kostnadsmedveten och organisk tillväxt. Bahnhof sätter människan i centrum. Vi värnar individen och friheten på nätet. Strategiskt är våra kärnvärden nätneutralitet, kommunikationsfrihet och rätten till ett privatliv. Bahnhofs långtidsprognos är att inom tre år omsätta en miljard kronor med en vinstmarginal på 12 procent. Tillväxten kommer i allt väsentligt att vara organisk utan tillskott av kapital eller utspädning av aktier. Vi utesluter samtidigt inte strukturaffärer, eller etablering på nya affärsområden, som kan ge ytterligare positiva effekter.

Bahnhof skriver nu upp prognosen för helåret 2015. Styrelsens bedömning är ett rörelseresultat (EBIT) på 77 MSEK, med en omsättning på 615 MSEK. Prognosen lämnar utrymme för att på ett positivt sätt kunna överträffa förväntningarna, men ska ändå ses som en rimlig kalkyl för helåret.

VISION OCH LÅNGTIDSPROGNOS

FÖRETAGSMARKNAD Statens Fastighetsverk, Ricoh Sverige, PEAB, Office, Nässjö kommun, Oasmia Pharmaceutical, Getinge, Phonera, Fortifikationsverket, Flygstolen Nordic, Fastighetsvärlden, Fastighetsbyrån, Civil Rights Defenders, Borlänge Kommun, Bokus, 3M, Phone Family, Akademiska Hus och X-trafik Gävleborgs Läns Landsting. Det här är några exempel på företagskunder som valt Bahnhof för alla eller delar av sina IT-tjänster (bredband, telefoni eller tjänster i datahallarna) under det andra kvartalet 2015. Totalt tecknar vi avtal under perioden med ungefär 500 nya företagskunder. Den goda tillväxten fortsätter på samtliga områden. Utöver detta tillkommer ett stort antal företagskunder genom förvärvet av Tyfon. Vi hälsar exempelvis Stockholms Stad välkommen som kund, avseende leverans av internetkapacitet till huvudstadens förvaltning och kontor. Totalt svarar företagsaffären för 74,9 MSEK av Bahnhofs omsättning under det andra kvartalet 2015. Omkring hälften av omsättningen härrör sig till tjänster i datahallar, och hälften till nätrelaterade tjänster.

NÄTTJÄNSTER OCH BREDBAND Bahnhof tänder upp hundratals mil med passiv infrastruktur runt om i Sverige. I ett allt mer finmaskigt och rikstäckande fibernät bygger vi avancerade kommunikationstjänster med bredband, telefoni och privata virtuella nätverk till företag, butiker och banker. Bahnhof kontrollerar alla delar av vår infrastruktur, och vi säljer kapacitet både till slutkunder och till andra internetoperatörer. Bahnhof finns på samtliga svenska internetknutpunkter. Vi finns också på de stora internationella knutpunkterna och vi satsar stort på att vara det självklara valet för den som kräver extrem prestanda för sina tjänster.

BAHNHOF — EN GLOBAL NÄTOPERATÖR För att säkerställa kvaliteten på bredband och nättjänster har vi valt att anlita amerikanska Dynamic Network Services (DYN. COM) som oberoende mätinstrument. För den mer tekniskt oinvigde kan dessa mätningar jämföras med ett slags global ”bredbandskollen” – fast utformad för stora nätoperatörer. Det handlar om att få ett kvitto på vår status som nätoperatör. Bahnhof är nu ett av de företag som finns på topp 100-listan i världen över företag som har bäst anslutningar och datautbyte med andra operatörer på Internet, så kallad peering. Den 12 augusti 2015 kommer vi på plats 94 i den globala rankingen av nätoperatörer. Dessutom vinner vi svenska bredbandskollens senaste långtidstest av fasta nätförbindelser som omfattar nästan hundra miljoner mätningar av den faktiska hastigheten som bredbanden i Sverige har levererat. Mätningen avser prestanda vid streaming av data. Bahnhofs styrka som leverantör av höghastighetstjänster har stor betydelse i kundledet. Vi har ett av Sveriges kraftfullaste fibernät med färdiga noder runt om i Sverige. Bahnhof kan därmed leverera fiberförbindelser med höga kapaciteter, redundans och avancerad kryptering. Världsranking nätoperatörer: 94. Bahnhof 137. Telecity 202. IP-Only 574. Com Hem 1156. DGC 1396. Bredband 2 Källa: DYN.COM (avseende global ranking den 12 augusti 2015)

TELEFONI Bahnhof erbjuder mobilanpassade och användarvänliga växellösningar till företag. Kundgruppen är både befintliga bredbandskunder till Bahnhof, och call center som behöver större lösningar. Vår styrka är på företagssidan där vi är en naturlig partner för de som vill ha smidiga och kostnadseffektiva lösningar. Det andra kvartalet präglas av fortsatt arbete med projekt som syftar till att utöka affärsområdet med nya möjligheter. Frukterna av detta kommer att bli tydliga under årets senare del.

STÖRRE PROJEKT. Dotterbolaget Elementica Data Center Construction AB har nu färdiga avtal och affärsmässiga förutsättningar för etablering av ett stort datacenter i Stockholms innerstad (i Hjorthagen i anslutning till det nya värmeverket). Avtalet med Stockholm Stad om option på förvärv av fastigheten är tecknat, och det finns planer för att tillsammans med Fortum Energi driva projektet. Bahnhof kommer att kunna erbjuda kunder i datahallen ett elpris som ligger väsentligt under allt annat på marknaden – även med hänsyn till de för närvarande rådande skattesatserna för elkraft (med regionala skillnader). Det innebär att kunder i datahallen kommer att kunna köpa elström under spotmarknadspriset på elbörsen. Det här är möjligt att uppnå genom att energin återanvänds, och säljs tillbaka till fjärrvärmenätet. Just nu arbetar vi med en försäljningsprocess gentemot internationella storkunder och bolag som driver globala molntjänster. Försäljningsarbetet sker i samarbete med flera aktörer, både privata och offentliga, och avsikten är att först och främst säkra ett kundunderlag som gör det möjligt att gå i mål med projektet före årsskiftet, och därmed en byggstart under våren 2016. Ytterliggare information kommer att finnas tillgänglig på: www.elementica.se

PRIVATMARKNAD Det innebär att Bahnhof per den sista juni 2015 har totalt 191 042 privatkunder. Tyfonsiffrorna är korrigerade (något nedåt) på grund av rensning i Tyfons system. Under kommande kvartal särredovisar vi inte förvärvet av Tyfon – utan helheten i Bahnhof. Förvärvet av Tyfon innebär framför allt att Bahnhof kan uppnå betydande synergieffekter genom att minska kostnaderna för transmission till olika stadsnät runt om i Sverige. Bahnhof finns idag i princip närvarande i alla stadsnät, och vi driver ett av Sveriges största våglängdsnät. Det innebär att vi till stora delar kan inkorporera Tyfons tjänster i vår redan befintliga infrastruktur, utan ökade kostnader. De positiva ekonomiska effekterna av detta kommer att bli tydliga under det fjärde kvartalet, och fullt ut från och med årsskiftet. Tekniska förbättringar i kundledet kommer att slå igenom betydligt snabbare. Bahnhofs teknikplattform är dessutom kraftigare, och det ger nu alla Tyfon-kunder förbättrad kvalitet på tjänsterna. Bahnhof har tagit en del kostnader av engångskaraktär i samband med förvärvet av Tyfon. Dessa uppgår till sammanlagt en miljon kronor. I och med organisk tillväxt, och förvärvet av Tyfon, distanserar vi oss ytterligare från andra konkurrenter i öppna nät. Bahnhof är idag den största oberoende telekomaktören i Sverige, med goda förutsättningarna för en fortsatt offensiv tillväxt. Det andra kvartalet 2015 präglas av fortsatt kraftfull tillväxt på privatmarknaden. Antalet hushåll i öppna stadsnät som har bredband (nästan uteslutande fiber) från Bahnhof, växer organiskt under perioden med 5 966 kunder netto, till totalt 162 993 hushåll den sista juni. Utöver detta tillförs ytterligare en kundbas om 28 049 hushåll som härrör sig från förvärvet av internetoperatören Tyfon.

VD KOMMENTERAR När man lyfter på motorhuven ska där finnas en motor. I vår bransch finns många klatschiga budskap om snabbt bredband och fantastiska tjänster. Men i slutändan måste man leva upp till fluffiga budskap. Det räcker inte att bara påstå att man har en motor. Där ska finnas något på riktigt. Just därför är det roligt att läsa vad det står i facit. Den 12 augusti kom Bahnhof på plats 94 i den globala rankingen av världens alla nätoperatörer. Det är visserligen långt under Google – som ligger på plats 8, och vi är ännu inte ikapp British Telecom på plats 57. Men å andra sidan ligger Bahnhof före Amazon på plats 150 och Apple på plats 163. För att nu nämna några aktörer. Mätvärdet gäller det som kallas ”peering”, det vill säga vilken status man har som operatör avseende trafikutbyte med andra nät (källa DYN.COM). Våra viktigaste svenska konkurrenter ligger hundratals platser längre ner på den globala rankinglistan. I den svenska bredbandskollens senaste långtidsmätning av fasta nättjänster vinner Bahnhof ett långtidstest som omfattar nästan hundra miljoner mätningar, med avseende streaming av data i stadsnät. En av Bahnhofs kunder, Netflix, har oss också på en ledande plats i sin egen rankinglista. Sveriges Television gjorde under våren 2015 en stor undersökning av kvalitet och service på olika telekombolags kundtjänster – även här vinner Bahnhof med 96 procent nöjda kunder. Allt detta kan låta som överdrivet skryt i en kvartalsrapport, men det är en avgörande förklaring till att vi behåller driv och tillväxt under det andra kvartalet 2015. Vi bygger helt enkelt bra tjänster som allt fler kunder uppskattar. En nyckel i sammanhanget är det vi internt kallar ”Bahnhof-andan”. Vi är ett sammansvetsat gäng som brinner både för teknik och viktiga nätrelaterade samhällsfrågor som till exempel personlig integritet. Inom alla våra affärsområden driver vi en linje med stort eget ansvar och möjlighet att växa i sin roll. Vi har också valt att driva vår egen teknik- och produktutveckling för att premiera medarbetarnas egen kreativitet och nyfikenhet. Under det andra kvartalet 2015 gör vi - för ovanlighetens skull - ett större förvärv. Det handlar om tele- och internetoperatören Tyfon med säte i Södertälje, men med kunder över hela Sverige i segmentet stadsnät. Här finns framför allt stora synergier på tekniksidan. Det blir nu möjligt att klippa kostnader på ett bra sätt. Målet år 2016 är att nå en kvarts miljon hushåll som kunder. Bahnhof är redan störst i segmentet stadsnät – och ju större vi blir, desto större verkar hävstången bli för att växa ytterligare. Vi kommer att lyckas. Det finns förstås stora utmaningar med stadsnätsmarknaden. Det är ett gungfly av olika intressen och parter som bryts mot varandra. Jag känner mig trygg i att vi som bolag faktiskt bemästrar marknaden bäst av alla. Ett ledord är transparens. Vi ser vår roll som ett slags visselblåsare i kundledet. Vi vill sätta tryck på olika aktörer på stadsnätsmarknaden genom att vara transparenta – både med våra egna tillkortakommanden, men också genom att belysa de obalanser som kan finnas hos kommunikationsoperatörer och nätägare. Under hösten riktar vi oss mot mer internationella kundgrupper. Det gäller främst att lyfta fram våra tjänster i datahallarna. Vi kallar det ”facts on the ground”, där vi på ett konkret sätt kan visa fördelarna med Bahnhofs infrastruktur, och de molntjänster och co-location tjänster vi säljer i våra sju datahallar. I detta ingår förstås även Elementica, en kommande datahall på 21 MW, vars planering och affärsmässiga förutsättningar i princip är färdiga. Nyckeln till framgång med projektet är elpriset. De kalkyler vi nu tagit fram bygger på en extremt attraktiv elprissättning till kunder i datahallen. Bahnhof kan sälja kraft i Elementica under spotmarknadspriset på elbörsen. Det möjliggörs genom att sälja överskottsenergi tillbaka till fjärrvärmenätet. Vi hoppas förstås även på en framsynt miljöpolitik. Det är till exempel möjligt att harmonisera elskatten med Finland – där datahallar (i Finland kallade maskinhallar) har en lägre elskatt. Vi och vår bransch representerar en modern basnäring som är viktig för Sverige. Vem vet – kanske finns det faktiskt en fördel med att heta Bahnhof även i Europa. Tyskland har i praktiken tre till fyra gånger högre elpriser i sina datahallar (jämfört med Elementica), och är till stora delar beroende av smutsig energi. Där finns ett skriande behov av datahallar som är både grönare och billigare än de inhemska. I september reser jag till Berlin!

Jon Karlung, VD Stockholm 2015-08-18