Bahnhof – störst i Sverige på öppna stadsnät

Snart finns Bahnhof i 90 olika stadsnät i Norden. Det gör oss till Sveriges största stadsnätoperatör – det område som växer snabbast inom svensk internetaccess.

Tillväxten, räknat både i antalet nya kunder och i kronor, är rekordstor.

– Som det ser ut nu tar vi marknadsandelar av samtliga svenska operatörer, och samtidigt går vi med kraftig vinst, säger Jon Karlung, Vd på Bahnhof.

Tillväxten sker organiskt, med målsättningen att varje ny kund ska generera en vinst från första dagen.

– Det har blivit en trend att man som operatör köper kundregister för flera hundra kronor, upp till en tusenlapp, per kund. Det är helt obegripligt. Det ger en kundstock som inte genererar någon vinst förrän efter flera år. Vi växer kraftigt samtidigt som vi har en rejäl lönsamhet för varje kund. Det gör oss unika på marknaden, säger Jon Karlung.

Samtidigt växer tjänsteutbudet i näten med nya lagrings- och telefonitjänster.

– Bahnhof är en av få operatörer som erbjuder sina kunder helt gratis telefonabonnemang. Det har gett oss en närmast otrolig kundtillväxt med flera hundra procent på bara ett par månader. Det är en fantastisk kvalitetsstämpel på både kvaliteten på vårt tjänsteutbud och på bredden på utbudet i sig, säger Jon Karlung.

Trenden är att kunder i accelererande takt byter från sina långsamma ADSL-tjänster till stadsnätsanslutningar med hög kapacitet.

– ADSL togs fram som en övergångsteknik för att utnyttja de gamla telefonbolagens kopparnät. I dag finns det stadsnät i de flesta kommuner, uppbyggda kring höghastighetsteknik. Nu är vi inne i ett läge där fler och fler byter upp sig, och den stora merparten väljer Bahnhof som leverantör, säger Jon Karlung.

– Bahnhof tillhör pionjärerna på stadsnätsområdet, och tack vare att vi kom in så tidigt har vi hunnit bygga upp en bred kompetens kring våra nättjänster och en hög tillförlitlighet i näten, säger Jon Karlung.

Presskontakt: Jon Karlung, Vd, 070-977 49 06, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på: www.bahnhof.se/press.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Tromsö och Kiev.