Bahnhof blir fullfjädrad mobiloperatör

I dag går startskottet för Bahnhofs verksamhet som mobiloperatör.
Det handlar inte bara om mobiltelefoni för Bahnhofs privatkunder; det handlar om ett komplett mobilsystem från telefoni till avancerade växelsystem.
All datatrafik går genom Bahnhofs integritets- och kvalitetsmärkta ip-nät.

Bahnhofs mobiltjänster riktas både mot företag och mot privatpersoner. I företagsnät kan Bahnhofs lösning komplettera, eller ersätta, befintliga växelsystem.

– Hittills har man pratat om fast och mobil telefoni som olika tjänster. Medan många globala telefonileverantörer nu börjar prata om en sammanvuxen marknad för bägge typerna av kommunikation har Bahnhof redan nu tagit steget fullt ut. Vi pratar om gränslös telefoni, där en central telefonväxel integrerar alla kommunikationssätt. Du kan förse alla dina medarbetare med en mobiltelefon, där all kommunikation som kopplas lokalt mellan telefonerna är kostnadsfri, samtidigt som alla fördelar med mobil kommunikation används rakt igenom hela systemet, säger Bo Wigstrand, affärsområdesansvarig för telefoni på Bahnhof.

Samma teknik, om än i mindre skala, kan användas av privatpersoner. Det fasta telefonnumret hem kompletteras med enkla växelfunktioner och familjemedlemmarnas mobiltelefoner.

– Ringer du hem till en familj med Bahnhofs abonnemang kanske du möts av en röst som ber dig trycka 1 för att komma till mamma, 2 för att komma till pappa och 3 för att komma till dottern. Eller så vill du ha tag på vem som helst i familjen och trycker 4. Då ringer det i allas telefoner, och den som svarar först tar emot samtalet. Men det är bara ett exempel på hur det kan fungera. Systemet har enorma möjligheter, säger Bo Wigstrand.

En uppsjö tjänster ingår i telefonipaketen, oavsett om man köper tjänsten till företaget eller hemmet; callback-funktioner, kostnadshantering och nummerstyrning för att ta några exempel. Många funktioner du i dag måste ringa din operatör för att beställa, kan du själv aktivera och konfigurera via webben eller Bahnhofs telefoniapp till din smartphone.

Presskontakt: Bo Wigstrand, affärsområdeschef, tel: 070-728 27 58, e-post: bo.wigstrand@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Funchal och Kiev.

Taggar: