Bahnhof bygger nytt Pionen

Bahnhof utökar sitt bestånd av bombsäkra bergrumsanläggningar. Till sommaren ska den första delen stå klar.
Den nya anläggningen placeras djupt under Brunkebergsåsen i centrala Stockholm. Jämfört med Pionen på Södermalm fördubblas kapaciteten.

Bahnhofs atombombssäkra serverhall Pionen på Södermalm har blivit en succé. Anläggningen har uppmärksammats i media över hela världen, och efterfrågan på serverplatser har konstant varit stor. Den överstiger i dag kapaciteten i det atomsäkra bergrummet.

Inom kort inleds bygget av ännu en spektakulär datahall i Stockholm, den här gången på Norrmalm – under Brunkebergsåsen. Bergrummet kommer att ha plats för drygt 250 serverskåp vilket innebär plats för fler än 10 000 servrar.

Hela anläggningen byggs med fokus på grön teknik. En stor del av den värme som alstras i datahallen går till exempel vidare till Fortums fjärrvärmenät.

– Den nya anläggningen kommer att bygga på samma tema som Pionen, men med dubbelt så stor kapacitet på en dubbelt så stor yta. Enligt tidplanen ska den första delen vara klar för inflyttning under sommaren. Det är en tuff plan, men det var byggplanen för Pionen också, säger Gustav Bergquist, teknikchef på Bahnhof och projektledare för nya Pionen.

Presskontakt:
Klas  Westholm, vd, tel 076-111 01 70. E-post: klas.westholm@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Funchal och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, Frankfurt, London och Paris.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.