Bahnhof driftsätter rootserver

Av bara totalt 13 rootservrar i världen sköter Bahnhof sedan i går morse en - "L"-servern.
Huvudservern i Bahnhofs atombombssäkra datacenter på Södermalm i Stockholm kompletteras av ytterligare två, en hos Bahnhof i Oslo och en hos Bahnhof i Malmö.

Totalt 13 så kallade rootservrar ansvarar för den högsta trafikdirigeringen på internet. Det är rootservrarnas information som sedan "rinner ned" genom infrastrukturen och formar de trafikvägar som utgör internets stamnät.

Klockan 09:32.11 i går morse driftsattes en viktig nodspegel i Bahnhofs datacenter Pionen i Stockholm. Det finns också två speglade servrar i Bahnhof nät; en i Oslo och en i Malmö.

- Det är tre olika servrar. Skickas en förfrågan till en L-server skickas den till servern närmast avsändaren. Det gör också Stockholmsservern till den centrala. Den ligger närmast alla sådana förfrågningar, säger Rickard Östman, nätchef på Bahnhof.

- Det är naturligtvis en fjäder i hatten att Bahnhofs nät valts ut för detta uppdrag, säger Rickard Östman.

Servrarna driftsätts av Bahnhof, men administreras - som alla rootservrar - centralt av branschorganet ICANN.

Presskontakt: Klas Westholm, vd
e-post: klas.westholm@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Funchal och Kiev.